Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

(Ne)razumljivost teološkoga govora u suvremenom svijetu

Nela Gašpar ; Teologija u Rijeci - Područni studij Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Rijeka, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 340 Kb

str. 629-646

preuzimanja: 617

citiraj


Sažetak

Sama tema Teološko-pastoralnog tjedna »Novi govor vjere kao odgovor na potrebe suvremenog čovjeka« ukazuje na nužnost promišljanja razumljivosti teološkoga govora u suvremenom svijetu. Promišljajući to pitanje u perspektive nove evangelizacije, papa Benedikt XVI. ističe da je to velika zadaća pred kojom stojimo i da »razumsko prevođenje, pretpostavlja egzistencijalno prevođenje«. Nakon prvog dijela članka u kome autor polazi od osobitosti i značajki teološkoga govora, drugi dio članka govori o izazovima i utjecaju suvremene gnoze na teološki sadržaj. Teologija stoji i pada s time da u svome vremenu i prostoru čini razumljivim čovjeku tko je Bog i što Bog znači za čovjeka i svekoliku stvarnost. U ostvarenju tog poslanja zadaća je teološkoga govora »da međusobno povezuje vjeru i razum, gledanje iznad onoga dohvatljivoga i istodobno razumsku odgovornost. Jer ona nam je dana od Boga. Ona je ono što odlikuje čovjeka«. Jedinstvo vjere i razuma ostaje temeljno obilježje teološkoga govora u stvaranju novih izričaja i »zamjeni paradigmi« u suvremenom svijetu. Osim pojedinačnih pokušaja stvaranja »novih paradigmi«, koje su prikazane u četvrtom dijelu članka, peti dio članka usredotočen je na poseban doprinos K. Rahnera. Za K. Rahner sve se teškoće suvremenoga čovjeka mogu svesti na činjenicu da teološki izričaji nisu tako formulirani da bi čovjek mogao zamijetiti kako ono što oni znače stoji u svezi s njegovim samorazumijevanjem kako se pokazuje u njegovu iskustvu. Rahner često podsjeća na to kako je u teologiji donedavno prevladavalo mišljenje da je teološki posao u bitnome ipak urađen, povijest dogmi završena, izjave crkvenog učiteljstva, i u njima upotrijebljeno pojmovlje, načelno više nenadmašivo, a ne da bi sve to bio učinak što je otvoren prema naprijed. Prema K. Rahneru, »teologija, kao prvo i najvažnije, mora stvoriti nove izričaje za sadržaje stare vjere«. A za to je potrebna nova metoda.

Ključne riječi

teološki govor; razumljivost; zadaća; suvremeni svijet; čovjek; sveta tajna (otajstvo)

Hrčak ID:

72523

URI

https://hrcak.srce.hr/72523

Datum izdavanja:

19.10.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.476 *