Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Figure Proteja u šesnaestom stoljeću. metamorfoze morskog proroka u Petrića, Sannazara i Tassa

Luciana Borsetto ; Sveučilište u Padovi, Italija


Puni tekst: hrvatski pdf 525 Kb

str. 59-76

preuzimanja: 597

citiraj


Sažetak

Lik Proteja, kako ga obrađuje Petrić u svom spjevu Eridano, ima očigledne dodirne točke s onim u Sannazarovu De partu Virginis i u Tassovu Gerusalemme Liberata. Pomislimo li na sannazarovskog vidioca, koji nagovješćuje Saturnia regna i rođenje Krista, pomišljamo na neki način i na Petra Pustinjaka i vraća iz Ascalona Tassovog Oslobođenog Jeruzalema. Daleko od »mudraca« Merlina viteške epike, Tassov »dobri pustinjak«, koji Karlu i Ubaldu objavljuje zarobljavanje Rinalda, ponavlja upravo velikim dijelom morskog »proroka« o kojemu, premda na različite načine, govore i pjesnik Arkadije i creski filozof, upućujući na vergilijanske Georgike. Strana magičnom kađenju i formulama Ariostove Melisse, prirodna magija »stare poštenjačine«, koji oslobođenom junaku pokazuje pothvate predaka, upućuje na »skriveno umijeće« »božanskog tumača«, koje opijevaju oba autora. Tassu zacijelo nije promakao mali spjev autora Trimerona, s kojim on upravo oko tema Ariostove epike ulazi u raspravu drugog razdoblja Cinquecenta, kao jednu od najžešćih književnih polemika razdoblja. Uz Georgike i De partu Virginis, Eridano nudi konkretnu alternativu pokušaju »nevidljivog«, smještenog izvan konteksta romanesknog. Riječ je o neoplatoničkom posredovanju u razvoju »vjerojatnog čudesnog«, puta vjerodostojnog kršćanskog pojma »čudesnog«.

Ključne riječi

Hrčak ID:

74045

URI

https://hrcak.srce.hr/74045

Datum izdavanja:

4.12.2000.

Podaci na drugim jezicima: talijanski

Posjeta: 1.504 *