Professional paper
UTJECAJ NA OKOLIŠ PRI DOPREMI MINERALNIH SIROVINA ZA PROIZVODNJU GRAĐEVINSKIH MATERIJALA U GRAD ZAGREB I ZAGREBAČKU ŽUPANIJU
Karolina Novak
Ivo Galić
Darko Vrkljan
Abstract
Transport mineralnih sirovina izravno utječe na cijenu jedinice
proizvoda i količinu ispušnih plinova. Dužina transporta razmjerna
je vrijednosti mineralne sirovine, niska cijena podržava samo kratke
transportne destinacije. Na primjeru potrošnje kamenih agregata koji
se dopremaju u Zagreb iz okolnih županija, što je posljedica zatvaranja
eksploatacijskih polja na području Zagreba, posebice unutar Parka
prirode Medvednica, pokušali smo dobiti odgovor na pitanje kakav je
utjecaj dužine kamionskog transporta na emisiju stakleničkih plinova.
Određenim modelima prikazat će se utjecaj na okoliš koji nastaje
prilikom transporta mineralne sirovine, u odnosu na utjecaj u slučaju
dozvole rada površinskih kopova u neposrednoj blizini grada. Ukazat će
se na potrebu preispitivanja stava o zatvaranju kopova u blizini urbanih
središta kao najboljeg rješenja globalnog problema onečišćenja okoliša.
Rudarski radovi predodređeni su mjestom pojavljivanja mineralnih
sirovina, a ograničeni realnim mogućnostima i htjenjima društvene zajednice
te se stručnjaci, prije svega rudari, geolozi i drugi geoznanstvenici
moraju aktivno uključiti u prostorno planiranje. Kameni agregati
dopremaju se u Zagreb kamionskim transportom, s udaljenosti i do 100
km. U godinama intenzivne gradnje dovezeni su milijuni tona mineralne
sirovine. Nameće se pitanje da li se mogu polučiti racionalnija rješenja,
primjerenim prostornim planiranjem?
Keywords
prostorno planiranje; mineralna sirovina; emisija stakleničkih plinova; transport kamionima
Hrčak ID:
75113
URI
Publication date:
4.12.2011.
Visits: 2.388 *