Izvorni znanstveni članak
Simboli Solidarnosti u vrijeme ratnog stanja
Małgorzata May
; Universytet Jagiellonski, Katedra Etnografu Slowian, Krakow, Polska
Sažetak
U ovom članku pokušava se razmotrili uloga i mehanizmi funkcioniranja simbola u specifičnoj situaciji ograničene društvene komunikacije do koje je došlo u Poljskoj nakon uvođenja ratnog stanja 1980. godine.Članak je posvećen simbolici "solidarnosti" kao opozicijskoj strani u odnosu prema komunističkoj sindikalnoj organizaciji i njenoj vladi, a istovremeno "Solidarnost" je predstavljala društveni pokret od najvećeg značenja Čini se da svoje održavanje "Solidarnost" kao formalna grupa nakon njena legaliziranja i društvene potpore neviđenih razmjera duguje i pravoj strategiji operiranja simbolima.
To komuniciranje preko simbola vršilo se na razne načine i u raznim oblicima: zidni napisi, izdavaštvo ilegalne pošle i tiskare (kalendari, marke, plakali, leci i sl.), zavjetni darovi u crkvama, natpisi i amblemi na zastavama za vrijeme demonstracija itd. Sve se to zbivalo u uvjetima kad su vlada i pučanstvo slali jedan protiv drugoga kao dvije izrazito neprijateljske snage koje su izraženije nego ikad osjećale svoj vlastiti identitet i posebnost. U društvenoj svijesti ta je podjela bila vrlo izrazita: postojali su samo "Oni" i "Mi". Opozicija je značila: "Mi - Poljaci", "Oni - okupatori, stranci". Društvo je počelo formulirati svoj odnos prema vladi kao prema okupatoru. "Solidarnost" se također počela pozivali na simboliku pokreta otpora iz II svj. rata. U tu kategoriju simbola spada sidro okruženo slovom "P", tj. znak Borbene Poljske, koji se ispisivao na zidovima kuća ili su se oni otiskivali preko obavijesti o uvođenju ratnog stanja. - Bio je to i jedan od najčešćih grafičkih motiva na ilegalnim markicama, čestitkama i kalendarima Važno mjesto među simbolima "Solidarnosti" imali su i oni koji su se odnosili na period od 20 godina neovisne Poljske nakon 1. svj. rata. Dominirajuću ulogu odigrali su ipak religijski simboli, posebno slika Majke Božje Čenstohovske, razapetog Krista i Pape Ivana Pavla II kao i svećenika Popieluszke kojega je služba sigurnosti SB ubila. Ovo korištenje religijske simbolike dodatno je naglašavalo razliku "MI" i "ONI", jer je na strani "MI" stajalo katoličanstvo, kršćanska vjera, a na sirani "ONI" vrijednosti strane poljskom narodu (ateizam, komunizam). Simbol križa koji je bio toliko eksponiran u različitim situacijama treba shvatiti također kao simboliku raspele poljske sudbine, sudbine Poljske države. Tu se vidi i povezanost s mesijanskim mitom "Poljske - Krista naroda".
Ključne riječi
Solidarnost; Poljska; upotreba simbola; grafiti
Hrčak ID:
75775
URI
Datum izdavanja:
22.6.1992.
Posjeta: 2.095 *