Bogoslovska smotra, Vol. 82 No. 1, 2012.
Prethodno priopćenje
Novi mediji i rizično ponašanje djece i mladih
Valentina Mandarić
; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
U radu se promišlja o ulozi suvremenih medija u socijalizaciji mladih. Autorica istražuje u kakvoj su korelaciji mediji i društvena ponašanja djece i mladih (posebno rizična ponašanja), kakvu sliku o mladima plasiraju medij i ukazuje na hitnost odgoja za odgovornu uporabu medija. Rad je podijeljen u tri dijela: 1) mediji - važan i problematičan čimbenik u socijalizaciji mladih; 2) odnos nasilja u medijima i rizičnog ponašanja djece i mladih; 3) odgoj za medije. U radu je primijenjena istraživačko-analitička metoda. Mediji, a na osobit način televizija i internet, postali su jedan od najvažnijih čimbenika u socijalizaciji jer snažno utječu na društvena ponašanja mladih. Nezaobilazan su čimbenik u informiranju, formiranju, prenošenju vrjednota, stvaranju vizije svijeta i života, oblikovanju životnih stilova, oblikovanju identiteta. Suvremeni mediji nametnuli su se kao nova »društvena institucija« u socijalizacijskom procesu djece i mladih. Tragom uzročnika porasta rizičnog ponašanja kod djece i mladih dolazimo do krize komunikacije, ponajprije komunikacije u obitelji. Mladi u digitalnoj kulturi u isto vrijeme žive mnoštvo različitih iskustava, svjetova, ideologija, supkultura. Istraživanja, počevši od sedamdesetih godina 20. stoljeća pa do najnovijih, opetovano potvrđuju da postoji korelacija između duže izloženosti nasilničkim sadržajima u medijima (televiziji, tiskovinama, kinematografiji, internetu) i konkretnog ponašanja. Rizično ponašanje, osobito ako je u medijima prikazano s mnogo detalja i objavljeno na naslovnicama dnevnih tiskovina, web-portala, na televizijskim ekranima, može prouzročiti nasilničko ponašanje (Wertherov efekt). S odgojnog aspekta, mediji predstavljaju pravi izazov. Stjecanje medijskih kompetencija najbolje je sredstvo protiv manipulacije medija i njihove zlouporabe. Temeljni cilj odgoja za medije je osposobljavanje djece i mladih za odgovorno i samostalno korištenje medija te razvijanje zrelog kritičkog stava prema njima. Mediji trebaju maksimalno iskoristiti svoj status u interesnom obzorju djece i mladih i promicati one vrjednote koje će im omogućiti izrasti u zrele, odgovorne i sretne ljude.
Ključne riječi
djeca i mladi; socijalizacija; identitet; novi medij; ovisnost; virtualno nasilje; odgoj za medije
Hrčak ID:
79236
URI
Datum izdavanja:
28.3.2012.
Posjeta: 23.300 *