Stručni rad
Uvod u problematiku oštećenja sluha
Sandra Bradarić-Jončić
Renata Mohr
Sažetak
U radu se objašnjavaju pojmovi vezani uz oštećenja sluha koji su bitni za bolje razumijevanje IFLA-inih Smjernica za pružanje knjižničnih usluga gluhima. Definiraju se osnovni pojmovi vezani uz oštećenja sluha: prenatalni, perinatalni i postnatalni uzroci oštećenja sluha, različite vrste oštećenja sluha: po stupnju (gluhoća, nagluhost), po vremenu nastanka (prelingvalna, postlingvalna) te po lokaciji oštećenja (provodna, perceptivna i mješovita oštećenja sluha). Zatim su prikazane osobitosti komunikacije osoba oštećena sluha, s posebnim osvrtom na vidove komunikacije specifične upravo za ove osobe: čitanje s usta i manualne oblike komunikacije – ručne abecede, simultanu znakovno-govornu komunikaciju i znakovni jezik. Nadalje, prikazana su osnovna obilježja dvaju glavnih pristupa u edukaciji gluhe djece – onog koji zabranjuje upotrebu manualnih oblika komunikacije i onoga koji je dopušta i potiče, čije pristalice intenzivno polemiziraju od početaka organiziranog školovanja gluhe djece, već 200 godina.
Iznimna heterogenost populacije osoba oštećena sluha unazad 15-ak godina još se više povećala pojavom kohlearnih implantata. Heterogenost populacije svakako zahtijeva postojanje više različitih alternativa u edukaciji djece oštećena sluha. Na kraju su izloženi načini kojima se gluhima može omogućiti jednak pristup informacijama kakav imaju i čujuće osobe, što je imperativ u suvremenom svijetu glede ostvarivanja ljudskih prava osoba oštećena sluha, kako ih preporuča Svjetska federacija gluhih. Suština prilagodbi koje je potrebno učiniti jest da gluha osoba treba primiti potpunu informaciju i to s lakoćom, i u jeziku/modalitetu percepcije kojega preferira.
Ključne riječi
oštećenja sluha; gluhoća; nagluhost; znakovni jezik; školovanje gluhih
Hrčak ID:
80986
URI
Datum izdavanja:
8.10.2010.
Posjeta: 7.030 *