Izvorni znanstveni članak
Neke odrednice zadovoljstva u obnašanju roditeljske uloge u odnosu na odabir odgojnih postupaka
Jasminka Zloković
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Odsjek za pedagogiju
Diana Nenadić - Bilan
; Sveučilište u Zadru, Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja
Sažetak
Subjektivan doživljaj roditeljstva ima važnu ulogu u funkcioniranju roditelja i njihovu odnosu prema djeci. Zadovoljstvo, zahtjevi i stres koji proizlazi iz roditeljske uloge te osjećaj kompetencije bitne su dimezije koje određuju odnose unutar obitelji i utječu na razvoj djeteta. U radu se interpretiraju rezultati istraživanja osjećaja zadovoljstva roditeljskom ulogom te odabira odgojnih postupaka. Istraživanje je provedeno na uzorku 350 roditelja predškolske djece. Rezultati istraživanja pokazuju kako se većina ispitanika osjeća dobro u obnašanju roditeljske uloge (74,8%). Pozornost valja usmjeriti na činjenicu da se zadovoljnima osjećaju roditelji ako odabiru i neprimjerene odgojne postupke ili negativnu autoritarnu komunikaciju, poput vikanja (55,7%). Autorice skreću pozornost na rezultate o visoku zadovoljstvu roditelja koji rijetko ili gotovo nikada s djetetom ne razgovaraju (95,4%) i ne objašnjavaju im vlastiti doživljaj njihova ponašanja (88,9%). Faktorska analiza pokazala je da na zadovoljstvo utječe materijalni status, broj djece i spol. Istim postupkom ustanovilo se kako na odabir odgojnih postupaka utječe obrazovanje, materijalni status, spol, veličina obitelji te neke dimenzije koje obitelji čine rizičnom (alkoholizam). Značaj pedagoškog obrazovanja roditelja i partnerstva na praktičnoj razini u nas je marginaliziran. Rezultati istraživanja mogli bi pridonijeti boljem shvaćanju složenosti i važnosti roditeljskih kompetencija te nametnuti potrebu ispitivanja različitih dimenzija sposobnosti i vještina roditelja (i djece) pri stvaranju programa partnerstva, počevši od predškolskih odgojno-obrazovnih ustanova.
Ključne riječi
roditeljstvo; odnosi roditelja i djece; kohezivnost; komunikacija; kompetencije; zadovoljstvo; odgojni postupci; metaemocije
Hrčak ID:
81031
URI
Datum izdavanja:
10.4.2012.
Posjeta: 2.650 *