Suvremena psihologija, Vol. 10 No. 1, 2007.
Izvorni znanstveni članak
Identifikacija obrazaca suočavanja sa školskim neuspjehom
Darko Lončarić
; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Rijeci
Sažetak
U istraživanjima stresa i suočavanja dominiraju analize usmjerene na utvrđivanje kovariranja među varijablama, što je u osnovi analitičke strategije nazvane “pristup usmjeren na varijable”. Takav pristup nije dostatan ako želimo razumjeti ponašanje kompleksnih i dinamičnih sistema i može se poboljšati tipološkim pristupom koji još nazivaju i “pristupom usmjerenim na osobu” (Magnusson, 2001). Osnovni cilj ovog rada je provjera mogućnosti korištenja tipološkog pristupa u istraživanju suočavanja klasifikacijom učenika prema obrascu suočavanja koji koriste u situaciji školskog neuspjeha. U istraživanju su sudjelovali učenici viših razreda osnovnih škola (N=586; 6. - 8. razred). Učenici su ispunili Skalu suočavanja s dobivanjem loše ocjene (Lončarić, 2006). Podaci o spolu i dobi učenika također su prikupljeni. Provedena je klaster analiza s ciljem klasifikacije učenika prema obrascu suočavanja s akademskim stresom. Primjenom navedene metode učenici su razvrstani u šest grupa. Prve dvije grupe čine učenici koji imaju vrlo visoke i vrlo niske rezultate na svim skalama suočavanja. Ostali učenici su svrstani u naredne četiri grupe: a) učenici usmjereni isključivo na rješavanje problema, b) učenici usmjereni na rješavanje problema i socijalnu podršku, c) učenici usmjereni na umanjivanje problema i d) učenici koji u stresnoj situaciji pokazuju iznimnu emocionalnu reaktivnost. Daljnjom analizom utvrđene su spolne i dobne razlike među učenicima koji su razvrstani u različite grupe. Komentirane su prednosti i neka ograničenja pristupa zasnovanog na analizi obrazaca.
Ključne riječi
obrasci suočavanja; stres; školski neuspjeh
Hrčak ID:
81382
URI
Datum izdavanja:
30.6.2007.
Posjeta: 1.423 *