Pregledni rad
Testiranje normalnosti distribucije u istraživanjima odgoja i obrazovanja
Siniša Opić
orcid.org/0000-0001-9800-0145
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Testiranje normalnosti distribucije (uz homogenost varijance) neizostavan je parametar u istraživanjima odgoja i obrazovanja s obzirom na odabir određenih statističkih parametrijskih ili neparametrijskih testova za testiranje hipoteza. Međutim, neopravdano se izostavlja, što u konačnici može polučiti distorzirane rezultate (generalizacije). U radu su opisane statističke vrijednosti normalne distribucije te njezini modaliteti: spljoštenost (kurtosis) i simetričnost/asimetričnost (skewness). Isto tako, opisane su i druge teorijske distribucije koje se često susreću u istraživanjima odgoja i obrazovanja: Poisson, uniform, t-distribucija, hi-kvadrat i U distribucija. Također su elaborirani testovi za testiranje normalnosti distribucije: Kolmogorov-Smirnov test (K-S), Lilliefors test, Shapiro-Wilks test i Anderson-Darling Normality Test. Kao empirijska provjera statističke značajnosti vrijednosti parametrijske i neparametrijske statistike, uspoređene su vrijednosti statističke značajnosti ANOVE i njezina neparametrijskog pandana, Kruskal-Wallis testa. Parcijalno su naglašeni i opisani testovi normalizacije, odnosno transformacije vrijednosti s ciljem poboljšanja normalnosti distribucije. U inferencijalnoj statistici postoji teorem koji pridonosi izvođenju valjanih zaključaka primjenom parametrijske statistike i kad nije slučaj normalne distribucije: centralni granični teorem. Njegova uloga u istraživanjima odgoja i obrazovanja posebno je opisana.
Ključne riječi
distribucija podataka; normalna distribucija; kurtosis; skewness; testovi provjere normalnosti; transformacije; centralni granični teorem
Hrčak ID:
82182
URI
Datum izdavanja:
30.6.2011.
Posjeta: 12.643 *