Prethodno priopćenje
Odnos univerzalnih i ponašajnih vrijednosti mladih
Vesna Buljubašić Kuzmanović
orcid.org/0000-0003-0039-0697
; Sveučilište u Osijeku, Filozofski fakultet, Odsjek za pedagogiju, Osijek, Hrvatska
Sanja Simel
orcid.org/0000-0003-2485-6068
; The University of Osijek, The Faculty of Philosophy, The Department of Pedagogy, Osijek, Croatia
Sažetak
Ovaj je rad usmjeren na teorijsko i praktično propitivanje razvoja vrijednosnog sustava mladih. Cilj je ispitati odnos univerzalnih i ponašajnih vrijednosti studenata prve godine diplomskog studija, nastavnički smjer, N = 122 (90%). Instrument primijenjen u istraživanju proizlazi iz Schwartzove teorije 10 osnovnih tipova vrijednosti koje se dalje granaju i usmjeravaju na specifične i ponašajne. S pedagogijskog motrišta, govorimo o odgojnim vrijednostima, a specifičnost toga područja može se objasniti strukturalnim pristupom koji pokazuje da su uvjerenja, vrijednosti, stavovi, namjere i ponašanja povezani (Pennington, 1998.).
Rezultati istraživanja pokazali su da od 30 ponuđenih vrijednosti ispitani studenti kao najvažnije ističu obiteljsku sigurnost, unutarnji sklad, zrelu ljubav i smisao u životu, a društvena moć, poštovanje tradicije, jedinstvo s prirodom, autoritet i nacionalna sigurnost nisu im prioriteti. Djevojke snažnije od mladića ističu zrelu ljubav, jednakost i samopoštovanje, a manje su im važne gotovo sve vrijednosti koje su manje važne i mladićima. S druge strane, ponašajne vrijednosti najviše se odnose na očuvanje zdravlja, uživanje u životu, samostalnost i iskrenost, a značajno su povezane s odabranim univerzalnim vrijednostima (Cramerov fi = 0,39 - 0,79).
Ključne riječi
mladi, razlike u stavovima dječaka i djevojčica; rezultati istraživanja; samostalnost i iskrenost mladih; univerzalne; odgojne i ponašajne vrijednosti
Hrčak ID:
82384
URI
Datum izdavanja:
30.9.2010.
Posjeta: 2.293 *