Acta clinica Croatica, Vol. 50 No. 3, 2011.
Izvorni znanstveni članak
Razvoj ranih grafomotoričkih sposobnosti u djece s neurorazvojnim rizikom
Valentina Matijević-Mikelić
Tena Košiček
Maja Crnković
Zvjezdana Trifunović-Maček
Simeon Grazio
Sažetak
Crtež kao rani oblik grafomotoričkih sposobnosti djeteta u ranom djetinjstvu koristi se kao procjena vizuo-motorne koordinacije. Razvoj crteža preteča je kasnijem razvoju pisanja koje zahtijeva visok stupanj koordinacije i preciznosti. Djeca s perinatalnim oštećenjem središnjega živčanog sustava i prijevremenim porodom pripadaju skupini neurorizične djece. Jedan od mogućih ishoda ovoga tipa oštećenja su i blaže motoričke teškoće. Provedeno je retrospektivno istraživanje pregledom arhive za djecu do 3 godine koja su hospitalizirana na Klinici za reumatologiju, fizikalnu medicinu i rehabilitaciju Kliničke bolnice „Sestre milosrdnice“ radi utvrđivanja vremena pojavnosti teškoća u grafomotoričkim sposobnostima kod djece s neurorazvojnim rizikom. Istraživanjem je obuhvaćeno 50 djece u dobi od 12 do 36 mjeseci. Kod ispitane djece u 72% slučaja crtež je bio u granicama očekivanima za dob, kod 13 djece grafičke sposobnosti su bile ispod očekivanih za dob, dok jedno dijete nije pokazivalo funkcionalnu upotrebu olovke. Literatura ukazuje na učestale teškoće učenja, pozornosti i fine motorike u predškolskoj i osobito u školskoj dobi kod djece rođene s neurorazvojnim rizikom. Ovo istraživanje stoga ukazuje na to da je unatoč dobroj početnoj kompenzaciji u ranom razvoju grafomotoričkih sposobnosti nužno praćenje ove populacije djece kako bi se na vrijeme spriječile moguće kasnije teškoće u razvoju grafomotorike i pisanja.
Ključne riječi
Motoričke vještine; Rukopis; Jezični poremećaji; Razvojna invalidnost; Razvojni psihomotorički poremećaji; Trudovi, prerani; Središnji živčani sustav – razvoj
Hrčak ID:
84088
URI
Datum izdavanja:
8.9.2011.
Posjeta: 5.067 *