Prethodno priopćenje
Izgubljeni u novim obrazovnim okruženjima – pronađeni u informacijskom opismenjivanju
Jadranka Lazić_Lasić
orcid.org/0000-0003-1075-9929
; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za informacijske
Sonja Špiranec
; fakultet, Odsjek za informacijske
Mihaela Banek Zorica
; fakultet, Odsjek za informacijske
Sažetak
Suvremene ideje o učenju, koje zastupa konstruktivistička teorija obrazovanja,
u svojim polazištima obuhvaćaju definiranje uloge informacijske pismenosti u
obrazovnim sustavima jer informacijska pismenost pomaže učenicima i studentima
u snalaženju, razumijevanju i kritičkom preispitivanju iznimno kompleksnih
informacijskih prostora. Digitalno okruženje još je više naglasilo povezanost
modaliteta ulaženja u interakciju s informacijom i učenja te naglasilo ulogu
informacijske pismenosti u obrazovanju. U kontekstu povezivanja suvremenih
polazišta obrazovanja i informacijske pismenosti, nameće se pitanje informacijske
opismenjenosti internetske ili Google generacije, tj. njihovih obrazaca
traženja i korištenja informacija u obrazovne svrhe. Pregršt literature upućuje na
promjenu informacijskog ponašanja i medijskih navika ove skupine mladih ljudi.
U radu će se prvo predstaviti koncept informacijske pismenosti, prikazati njegova
povezanost sa suvremenim polazištima u obrazovanju te ga smjestiti u raspon„pismenosti 21. stoljeća“. Posebno će biti prikazan odnos medijske i informacijske
pismenosti čije ukrštavanje predlažu istaknute institucije poput UNESCO-a.
Cilj ovoga rada jest analizirati odabrana primarna istraživanja obrazaca informacijskog
ponašanja mladih (učenika i studenata) radi upućivanja na poteškoće
koje se, uslijed promjena u informacijskim interakcijama, pojavljuju u procesima
učenja. Iako se pripadnicima novih generacija učenika pripisuju iznimne vještine
korištenja novih tehnologija, rezultati istraživanja informacijskih i medijskih navika,
interakcija i načina procesiranja informacija pokazuju da se radi o horizontalnim
ili površnim interakcijama koje su usmjerene na kvantitetu podataka
umjesto na njihovo kvalitetno tumačenje i kritičko razmatranje koji su, kao takvi,
pretpostavka za dubinsko, smisleno i istinsko učenje. Uočene kritičke sastavnice
informacijskog ponašanja, koje se izravno odražavaju i na kvalitetu procesa
učenja, će se usporediti i povezati s kompetencijama koje se stječu postupcima
informacijskog opismenjivanja. Matrica povezanosti pouzdan je i poticajan razlog
sustavnome uvođenju informacijske pismenosti u obrazovanje.
Ključne riječi
informacijska pismenost; „pismenosti 21. stoljeća“; medijska pismenost; obrazovni sustavi; Google generacija; informacijsko ponašanje; medijske navike; pregled istraživanja
Hrčak ID:
85384
URI
Datum izdavanja:
21.6.2012.
Posjeta: 8.756 *