Arti musices, Vol. 42 No. 2, 2011.
Prethodno priopćenje
Rukopis R81 iz 14. stoljeća s glazbenom tematikom u Franjevačkom samostanu u Zadru
Stanislav Tuksar
orcid.org/0000-0002-7171-2801
; Muzička akademija Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
U članku se donosi prvi preliminarni opis drugog dijela rukopisa R81 (ovdje nazvanog De artibus liberalibus), nastalog početkom druge polovice 14. stoljeća i sačuvanog u rukopisnom fondu knjižnice Franjevačkog samostana u Zadru. Rukopis je otkriven krajem 1970-ih ili početkom 1980-ih (Vinko Velnić), a u svoje su ga preglede naknadno informativno uvrstili Žarko Dadić (Povijest egzaktnih znanosti u Hrvata, knj. 2, 1982.) i Ennio Stipčević (Hrvatska glazba, 1997.). Do sada u hrvatskoj muzikologiji o tom rukopisu nije objavljena nijedna studija. Riječ je o kratkom tekstu (na dvije nepune stranice), pisanom na latinskom jeziku i gotičkim pismom, koji se nalazi u nepaginiranom dodatku (drugi rukopis) uvezanim u jedan svezak s prvim rukopisom. Sadržajno donosi vrlo sumaran pregled temeljnih glazbenoteorijskih postavki iz repertoara kvadrivija (numerološka problematika intervala i njihovih brojčanih razmjera), kako se naučavao u crkvenim školama i sveučilištima razvijenoga srednjega vijeka. Pretpostavlja se da mu je autor Zadranin fra Nikola, školovan na Sveučilištu u Oxfordu, i da uz ostale tekstove s područja trivija i kvadrivija, te opću teološku problematiku koju donosi prvi najveći dio rukopisa, predstavlja kompendij specifičnih znanja po odgovarajućim strukama što su se proučavale na franjevačkom teološkom studiju organiziranom tijekom 14. stoljeća u Zadru.
U vezi s kontekstom nastanka rukopisa upućuje se u budućim istraživanjima, s jedne strane, na komparativnu usporedbu s rukopisnim glazbenoteorijskim izvorima iz Oxforda, datiranima u 13. i 14. stoljeće (Robert Grosseteste, Robert Kilwardby, Roger Bacon, traktat Quatuor principalia musice, danas atribuiran Johnu Tewkesburyju), a s druge strane — u širem kroatološkom kontekstu — na razliku u dataciji obaju rukopisa (1355., 1360. ili kasnije za rukopis De artibus liberalibus) kao faktor po kojem bi se nastanak rukopisa mogao eventualno otčitati kao neposredni vremenski i sadržajni refleks širih društvenih zbivanja nakon Zadarskog mira 1358., u kojoj su znanost i kultura u Zadru, Dalmaciji i Hrvatsko-ugarskom kraljevstvu doživjeli polet i znatan procvat. Navodi se i mogućnost da je rukopis možda dokument što ga je proizveo dominikanski kulturni krug u Zadru uoči osnivanja 1396. tzv. svečanog studija Dalmatinske provincije kao prvog hrvatskog sveučilišta.
Ključne riječi
rukopis R81; Franjevački samostan u Zadru; 14. stoljeće; elementarna teorija glazbe; kvadrivij; teološki studij
Hrčak ID:
85695
URI
Datum izdavanja:
15.11.2011.
Posjeta: 1.694 *