Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Skladatelji moderne i pojam genija

Anna G. Piotrowska orcid id orcid.org/0000-0003-1510-8682 ; Institute of Musicology, Jagiellonian University, Krakow, Poljska


Puni tekst: engleski pdf 75 Kb

str. 229-242

preuzimanja: 1.175

citiraj


Sažetak

Može se ustvrditi da su skladatelji Moderne na neki način naslijedili ideju 19. stoljeća o umjetniku stvaraocu čija se sposobnost začinjanja umjetničkog djela smatrala gotovo božanskom moći. Kao što je opće poznato, europska je kulturna tendencija 19. stoljeća bila pripisivanje počasnog mjesta glazbi; međutim, ideju glazbe kao močne umjetnosti uzeli su skladatelji Moderne sa zrncem soli. Pa ipak, neke snažne romantičke ideje kao ona o izolaciji velikih skladatelja - što je bila prirodna posljedica Beethovenova naslijeđa emancipacije - pratile su većinu skladatelja Moderne. Skladatelji su osjećali da se od njih očekuje udaljavanje od običnih građana i okupljanje s drugim umjetnicima, te u posljedici stvaranje slike o umjetničkoj boemštini. Metaforička "kula bjelokosna", shvaćena kao sjajna izoliranost (tzv. "splendid isolation"), bila je s jedne strane negirana, ali - začuđujuće - branjena na drugoj strani.
Nadalje, često ismijavana romantička slika "dugokosih skladatelja" utjecala je i na ideju skladatelja Moderne o slici skladatelja. Beethovenovo naslijeđe nije se otkrivalo samo u pripisivanju enormno visokog statusa skladatelju kao prijenosniku vrijednosti građanske klase, nego je njegova uloga bila još i pojačana od toga doba popularnim vizualnim predstavljanjem skladatelja (u obliku posmrtnih maska ili naslikanih portreta).
Izazov naslijeđu 19. stoljeća o skladatelju geniju u vrlo su velikoj mjeri predstavljala vlastita razmišljanja skladatelja Moderne o njihovu statusu u društvu. Izravne ili neizravne aluzije o toj stavci javljaju se u većem dijelu njihovih sjećanja, dnevnika i pisama. Teme s kojima se često bave uključuju pojam genija, genij i problem osrednjosti, nedostatak priznanja i ideju izoliranosti (ranije spomenuti stav o "kuli bjelokosnoj").
Tko je dakle bio skladatelj u očima skladatelja Moderne? Puki obrtnik ili nadahnuti genij? Odgovor na ovo pitanje ne može biti jednodušan. Međutim, izgleda da je izvan sumnje da su ideal o geniju-skladatelju skladatelji Moderne naslijedili, ali ne usvojivši ga potpuno. Oni su u svojim brojnim refleksijama o ulozi skladatelja u društvu nastojali isposlovati svoj vlastiti nov položaj u svijetu koji se mijenjao.

Ključne riječi

Hrčak ID:

87716

URI

https://hrcak.srce.hr/87716

Datum izdavanja:

31.8.2007.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.513 *