Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

UMJETNOST KAO DOKAZ I UTOČIŠTE METASTAZIRALOG NOGOMETA

Ozren Biti orcid id orcid.org/0000-0002-9228-0438 ; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 286 Kb

str. 185-204

preuzimanja: 1.270

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 136 Kb

str. 205-205

preuzimanja: 259

citiraj


Sažetak

U ovom se radu problemski analiziraju obilježja nogometa u hit-romanu Alena Bovića Metastaze (2006) te u dvjema kasnijim obradama tog književnog djela – u kazališnoj predstavi Metastaze i istoimenom igranom filmu. Otuda ideja da se ondje zatečen, devijantnim pojavama obilježen nogomet, koji više baš i nema puno dodirnih točaka s igrom koja mu leži u korijenima, nazove metastaziralim. Umjetnička se stvarnost pritom promatra kao korespondentna društvenoj stvarnosti pa se za takvo etiketiranje nogometa prepoznaju razlozi na objema razinama. Na temelju takvog pristupa Metastazama, ali i na osnovi prethodno ponuđenog komparativnog uvida u nogometnu tematiku u nekim drugim književnim, kazališnim i filmskim ostvarenjima u Hrvatskoj i izvan nje, postavlja se teza o umjetnosti kao dokazu metastaziralog nogometa. No, još je izazovnije utvrditi može li umjetnost istodobno poslužiti i kao utočište metastaziralom nogometu tako da se njome revitalizira ponajprije estetska, ali istodobno i etička dimenzija tog sporta. Iz tih pobuda argumentacija u ovome radu uključuje tekstove i autore u širokom rasponu od književne kritike, antropologije igara i sociologije sporta do semiotike, kulturalnih studija i estetike.
U ovom se radu problemski analiziraju obilježja nogometa u hit-romanu Alena Bovića Metastaze (2006) te u dvjema kasnijim obradama tog književnog djela – u kazališnoj predstavi Metastaze i istoimenom igranom filmu. Otuda ideja da se ondje zatečen, devijantnim pojavama obilježen nogomet, koji više baš i nema puno dodirnih točaka s igrom koja mu leži u korijenima, nazove metastaziralim. Umjetnička se stvarnost pritom promatra kao korespondentna društvenoj stvarnosti pa se za takvo etiketiranje nogometa prepoznaju razlozi na objema razinama. Na temelju takvog pristupa Metastazama, ali i na osnovi prethodno ponuđenog komparativnog uvida u nogometnu tematiku u nekim drugim književnim, kazališnim i filmskim ostvarenjima u Hrvatskoj i izvan nje, postavlja se teza o umjetnosti kao dokazu metastaziralog nogometa. No, još je izazovnije utvrditi može li umjetnost istodobno poslužiti i kao utočište metastaziralom nogometu tako da se njome revitalizira ponajprije estetska, ali istodobno i etička dimenzija tog sporta. Iz tih pobuda argumentacija u ovome radu uključuje tekstove i autore u širokom rasponu od književne kritike, antropologije igara i sociologije sporta do semiotike, kulturalnih studija i estetike.

Ključne riječi

nogomet; umjetnost; književnost; igra; estetika; etika; metastaze

Hrčak ID:

93754

URI

https://hrcak.srce.hr/93754

Datum izdavanja:

14.12.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.327 *