Izvorni znanstveni članak
Antropocentrična i biocentrična odgovornost za život
Ivan Cifrić
Sažetak
Polazi se od hipoteze o postojanju dva načina razumijevanja odgovornosti za život: «samo za ljudski život» i «za sav život». Oni su posljedica vrednovanja života i pretpostavka moralnog djelovanja. Provedeno je anketno istraživanje (travanj 2005) na pet fakulteta Sveučilišta u Zagrebu na prigodnom uzorku od 492 ispitanika prve i završne godine studija. Izrađeni su instrumenti za percepciju različitih bioetičkih pitanja koja se povezuju sa odgovornošću čovjeka za život. Primijenjene su tehnike univarijatne, bivarijatne i multivarijatne statistike. Većina ispitanika (79%-84%) ne prihvaća tvrdnje o čovjekovoj odgovornosti samo za svoj ili samo za čovjekov život, za život ljudske rase i ljudske vrste te za život čovjeku korisnih životinja. Naprotiv, većina ispitanika prihvaća odgovornost za sav život, pa i za začet a još nerođeni život. Na instrumentu «odgovornost za život» faktorska analiza utvrdila je dva neovisna faktora: «odgovornost samo za ljudski život» - antropocentrična odgovornost (F1) i «odgovornost za sav život» - biocentrična odgovornost (F2), koji objašnjavaju 56,42% varijance. Neovisnost faktora (F1 i F2) potvrđuju postojanje dviju skupina ispitanika i potvrđuju postojanje dvaju koncepata odgovornosti za život: antropocentrični i biocentrični, koji indiciraju osnove za dvije bioetičke orijentacije: antropocentričnu i biocentričnu bioetiku. «Odgovornost samo za ljudski život» značajno više prihvaćaju studenti/ce Fakulteta Strojarstva i brodogradnje, muškog spola, a «odgovornost za sav život» više prihvaćaju studenti/ce Katoličkog bogoslovnog fakulteta, politički «desno» orijentirani te ženskog spola.
Ključne riječi
antropocentrizam; bioetika; biocentrizam; ekocentrizam; odgovornost za život; studenti
Hrčak ID:
9102
URI
Datum izdavanja:
28.9.2005.
Posjeta: 4.126 *