Izvorni znanstveni članak
Religija kao komunikacija Razmatranja iz suvremene sociološke teorije
Ivan Markešić
Sažetak
U ovom se radu autor bavi do sada u Hrvatskoj nedovoljno obrađivanom temom: religija kao komunikacija.
Uvodno naznačuje da je komunikacija u suvremenom društvu postala najčešće rabljenim pojmom, zbog čega se sve više i govori o temeljitim i sustavnim promjenama komunikacijske kulture.
Temeljna hipoteza koju autor u ovom članku želi provjeriti glasi: ako je jedan od «proizvoda» razvoja suvremenoga
društva komunikacija, tada i religijski sustav, kao jedna od nezamjenjivih, stalnih konstanti svih dosadašnjih ljudskih društava, može u tom smislu obavljati funkciju medija komunikacije.
U dokazivanju postavljene hipoteze, autor nas u prvom dijelu upoznaje s temeljnim pojmovima (religije i
komunikacije) i njihovim značenjima u društvu, dok nam u drugom dijelu predočuje duhovnu situaciju vremena
u kojoj započinje naznačeni proces komuniciranja. Govoreći u trećem dijelu o novim medijima i novim
medijskim društvima, autor naznačuje religiju kao jedan od oblika suvremene komunikacije. No, na koji
način religija može postati komunikacijskim medijem, autor nam predstavlja u četvrtom dijelu na temelju
teorije komunikacije J. Habermasa, fenomenološkoga polazišta P. L. Bergera i T. Luckmanna te sustavno-teoretskog stajališta N. Luhmanna.
Ključne riječi
komunikacija; religija; društvo; globalizacija; kultura; djelovanje; sustav
Hrčak ID:
9134
URI
Datum izdavanja:
15.1.2005.
Posjeta: 4.200 *