Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5559/di.21.4.07

TKO JE POPULARAN U RANOJ ADOLESCENCIJI? POVEZANOST PERCIPIRANE POPULARNOSTI SA SPOLOM I USAMLJENOSTI

Vanja PUTAREK orcid id orcid.org/0000-0002-5512-4057 ; Filozofski fakultet, Zagreb
Gordana KERESTEŠ ; Filozofski fakultet, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 240 Kb

str. 949-968

preuzimanja: 2.101

citiraj


Sažetak

U novije vrijeme istraživači ističu potrebu za razlikovanjem popularnosti adolescenata definirane afektivnom sociometrijom od tzv. percipirane popularnosti. Određivanje percipirane popularnosti provodi se prosudbenom sociometrijom, u kojoj se od pojedinca traži izravna procjena popularnosti ostalih članova određene grupe. Dok o prediktorima i korelatima konvencionalne sociometrijske popularnosti postoje brojna istraživanja, činitelji povezani s percipiranom popularnosti slabo su istraženi. Stoga je cilj ovog istraživanja bio utvrditi povezanost percipirane popularnosti sa spolom procjenjivača i procjenjivane osobe te usamljenošću u ranoj adolescenciji. U istraživanju je sudjelovalo 290 učenika šestih i sedmih razreda osnovne škole. Podaci su prikupljeni Sociometrijskim upitnikom percipirane popularnosti i UCLA skalom usamljenosti (Verzija 3). Pokazalo se da mladići procjenjuju druge mladiće popularnijima nego djevojke, a djevojke procjenjuju druge djevojke popularnijima nego mladiće. Takva spolna pristranost puno je izraženija u skupini mladića. Nisko popularni učenici obaju spolova bili su usamljeniji od srednjepopularnih i visokopopularnih učenika, a između srednjepopularnih i visokopopularnih nije bilo razlike u usamljenosti. Spol se nije pokazao moderatorom odnosa između percipirane popularnosti i usamljenosti. Dobiveni rezultati mogu pomoći u prevenciji emocionalnih i ponašajnih problema povezanih s poteškoćama u međuljudskim odnosima.

Ključne riječi

percipirana popularnost; rana adolescencija; spolne razlike; usamljenost

Hrčak ID:

95289

URI

https://hrcak.srce.hr/95289

Datum izdavanja:

30.12.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.591 *