Izvorni znanstveni članak
ETIČKI STANDARDI PRIMJENE FOKUSNIH GRUPA U ISTRAŽIVANJU NASILJA NAD DJECOM U OBITELJI
Ivan Rimac
orcid.org/0000-0003-4022-5856
; Studijski centar socijalnog rada, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Jelena Ogresta
orcid.org/0000-0001-5235-3180
; Studijski centar socijalnog rada, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Istraživanja u području nasilja nad djecom u obitelji otvaraju brojna etička pitanja. Njihova salijentnost prisutnija je prilikom primjene kvalitativnih metoda koje slijede idiografski model istraživanja. Specifičnosti pojedinih kvalitativnih metoda prikupljanja podataka stavljaju pred istraživače nove odgovornosti za etično postupanje koje najčešće nije moguće riješiti primjenom formalnih etičkih načela. Izvori etičkih dilema prilikom primjene fokusnih grupa u istraživanjima nasilja nad djecom ogledaju se kroz promijenjeno značenje povjerljivosti i sadržaja istraživanja definiranog u informiranom pristanku,a različitost osobnih iskustava sudionika s nasiljem u obitelji može dodatno opteretiti istraživačevu procjenu rizika i koristi za svakog od sudionika budući da za vrijeme trajanja fokusnih grupa ona može varirati ovisno o tijeku grupne diskusije. Stoga je cilj ovog rada analizirati one aspekte etičkih dilema koji proizlaze iz primjene metode fokusnih grupa i nalaze se u djelokrugu istraživačevih odluka. Razmatranja iznesena u radu temelje se na rezultatima provedenih fokusnih grupa s djecom za potrebe pilot istraživanja u okviru BECAN projekta. Rezultati istraživanja ukazali su na još četiri kritična elementa u procjeni etičnosti primjene fokusnih grupa: odabir sudionika, scenarij fokusnih grupa, dinamiku odnosa između sudionika te usmjerenost postupka istraživanja na nove i neočekivane uvide. Navedeni elementi razmatrani su u kontekstu njihove suprotnosti s barem jednom od polaznih etičkih normi. S obzirom na opseg istraživačeve odgovornosti za rješavanje uočenih dilema, svrha promišljanja iznesenih u radu je potaknuti kritičku refleksiju istraživača u području nasilja nad djecom u obitelji na postupke koji se koriste ili zanemaruju prilikom primjene fokusnih grupa. Razvidno je da senzibilizacija i razmatranja o mogućim posljedicama postupaka istraživača sa spoznajnog aspekta mogu doprinijeti uspostavi etičkih standarda u istraživanjima s djecom koji bi mogli unaprijediti istraživačku praksu.
Ključne riječi
etika istraživanja; fokusne grupe; socijalno osjetljive teme; nasilje nad djecom u obitelji
Hrčak ID:
96679
URI
Datum izdavanja:
6.2.2013.
Posjeta: 5.743 *