Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.22.1.06
ULOGA NEKIH VRŠNJAČKIH I ŠKOLSKIH VARIJABLI U PREDVIĐANJU VRŠNJAČKOGA NASILNOG PONAŠANJA
Tena VELKI
orcid.org/0000-0002-9529-8959
; Učiteljski fakultet, Osijek
Gabrijela VRDOLJAK
; Filozofski fakultet, Osijek
Sažetak
Cilj je ovog istraživanja bio ispitati potencijalne vršnjačke i
školske prediktore vršnjačkoga nasilnog ponašanja na hrvatskom
uzorku djece osnovnoškolske dobi. Uz kontrolu spola, dobi i
školskog uspjeha, cilj nam je bio provjeriti koji od odabranih
vršnjačkih prediktora (broj prijatelja, socijalni status, prihvaćenost
vršnjaka) i školskih prediktora (školska klima i sigurnost u
školskom okruženju) predviđaju ukupno, verbalno i tjelesno
vršnjačko nasilje te ukupnu, verbalnu i tjelesnu viktimizaciju. U
istraživanju je sudjelovalo 262 učenika od 5. do 8. razreda
osnovne škole. Učenici su ispunili Upitnik o nasilju među
školskom djecom, Upitnik školske klime te sociometrijski
postupak. Rezultati pokazuju kako odabrani prediktori najbolje
objašnjavaju tjelesno vršnjačko nasilje (31,9%) te verbalnu
viktimizaciju (33%). Uz kontrolu individualnih varijabli, broj
prijatelja, socijalni status i školska klima pokazali su se značajnim
prediktorima vršnjačkoga nasilja, dok su se broj prijatelja,
socijalni status, prihvaćenost i školska klima pokazali značajnim
prediktorima vršnjačke viktimizacije. Istraživanje upućuje na jak
utjecaj vršnjačkih i školskih varijabli u predviđanju vršnjačkoga
nasilja i viktimizacije. Ipak, značajan udio varijance vršnjačkoga
nasilja i viktimizacije ostao je neobjašnjen, pa je preporuka za
buduća istraživanja da i neke druge varijable, npr. obitelj i
medije, ispita kao potencijalne prediktore.
Ključne riječi
vršnjačko nasilje; školski prediktori; vršnjački prediktori
Hrčak ID:
101010
URI
Datum izdavanja:
1.3.2013.
Posjeta: 5.897 *