Market-Tržište, Vol. 25 No. 1, 2013.
Prethodno priopćenje
Učenje kao dimenzija kvalitete odnosa i suradnje: okvirni dokazi iz transnacionalnog odnosa kupac-dobavljač
Matevž Rašković
orcid.org/0000-0001-5311-4050
; Faculty of Economics, University of Ljubljana
Maja Makovec Brenčič
; Faculty of Economics, University of Ljubljana
Anuška Ferligoj
; Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana
Jan C. Fransoo
; School of Industrial Engineering, Eindhoven University of Technology
Sažetak
Učenje kao dio odnosa i suradnje poznato je u marketinškoj teoriji, ali nije istraženo kao moguća dimenzija konstrukta drugog reda kvalitete odnosa i suradnje. Do sada je ovaj konstrukt uglavnom bio konceptualiziran tako da se sastoji od povjerenja i predanosti, ponekad i zadovoljstva, iako neki autori potonje vide više kao posljedicu dvaju prethodnih. Dodatno, dok se kvaliteta odnosa i suradnje te njezina multidimenzionalnost istraživala u marketinškoj literaturi, ovo područje je ostalo gotovo neistraženo u literaturi iz distribucijskog i operacijskog menadžmenta. Svrha je rada analizirati multidimenzinalnu prirodu konstrukta drugog reda kvalitete odnosa i suradnje u specifičnom okruženju transnacionalnih poduzeća u odnosima kupac-dobavljač. Naš rad nastoji odrediti može li se učenje u odnosu i suradnji smatrati važnom dimenzijom kvalitete odnosa, uz povjerenje i predanost. U istraživanju pratimo pristup Jeana, Sinkovicsa i Kima (2010) te Jeana i Sinkovicsa (2010) koji su se usredotočili na aspekte upravljanja učenjem u upravljanju performansama i ishodima distribucije. Primijenili smo indirektnu metodu testiranja kvalitete odnosa kao reflektivni konstrukt drugog reda koji se sastoji od povjerenja, predanosti i odnosa, na temelju modela strukturnih jednadžbi temeljenog na jednostavnoj varijanci. Rezultati potvrđuju kako je učenje tijekom odnosa i suradnje važna dimenzija konstrukta drugog reda kvalitete odnosa. Istraživanje je provedeno, uz određena ograničenja, na probnom uzorku od 11 prodajnih menadžera transnacionalnih poduzeća i 55 ocijenjenih dobavljača. Ono zahtijeva dodatnu potvrdu rezultata dobivenih na probnom uzorku.
Ključne riječi
kvaliteta odnosa; učenje u odnosu; povjerenje; predanost; odnos kupac-dobavljač; transnacionalno poduzeće; modeliranje strukturnih jednadžbi temeljem varijance
Hrčak ID:
104091
URI
Datum izdavanja:
20.6.2013.
Posjeta: 2.238 *