Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5559/di.22.2.04

Doživjeti Dalmaciju: što čini osjetilni krajobrazni identitet dalmatinske regije?

Maja KLJENAK ; University of Ljubljana, Biotechnical Faculty
Slavko KURDIJA ; University of Ljubljana, Faculty of Social Sciences
Marko POLIČ ; University of Ljubljana, Faculty of Arts
Mojca GOLOBIČ ; University of Ljubljana, Biotechnical Faculty


Puni tekst: engleski pdf 9.114 Kb

str. 277-302

preuzimanja: 1.882

citiraj


Sažetak

Okosnicu rada čini koncept krajobraznog identiteta promatran iz nove perspektive – perspektive pet osnovnih ljudskih osjetila: vida, sluha, njuha, opipa i okusa. Naime, krajobrazni (i općenito prostorni) identitet uglavnom se shvaća kao fenomen utemeljen na prepoznatljivim vizualnim karakteristikama. Međutim, sva je okolina multiosjetilni medij, bogat informacijama iz svih područja percepcije, a i čovjek je multiosjetilno biće i doživljava okolinu s više osjetila. U skladu s tim, ishodišna je pretpostavka rada ideja da se identifikacija čovjeka, odnosno društva, s prostorom ne odvija samo kroz interakciju s njezinim vizualnim nego i auditornim, olfaktornim, taktilnim, pa i gustatornim značajkama. Za područje istraživanja odabrana je dalmatinska regija. Primjenom metode analize sadržaja, na uzorcima lirskih pjesama te promotivnih (pretežno turističkih) materijala, cilj je bio ispitati na kojim se obilježjima, vizualnim i nevizualnim, temelji društvena predodžba dalmatinskoga krajobraza. Rezultati upućuju na to da je krajobrazni identitet Dalmacije u osjetilnom smislu raznolik. Spoznaja o krajobraznom identitetu kao osjetilno višedimenzionalnoj pojavi otvara mnoga nova pitanja i mogućnosti na području krajobrazne teorije i prakse.

Ključne riječi

krajobraz; percepcija okoline; osjetila; osjetilni krajobrazni identitet; Dalmacija

Hrčak ID:

105463

URI

https://hrcak.srce.hr/105463

Datum izdavanja:

9.7.2013.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.917 *