Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Granice političkog i ideološkog u vizualnoj kulturi

Marko Kardum orcid id orcid.org/0000-0002-0797-6677 ; Plješivička 8, 10000 Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 177 Kb

str. 105-124

preuzimanja: 790

citiraj


Sažetak

U radu se ispituje vizualna kultura s obzirom na opreku prirodno/kulturno. Istraživanjem koje obuhvaća radove W. T. J. Mitchella, W. Benjamina, M. Foucaulta i J. Baudrillarda pokazuje se povijest uloge vizualnog i značenja koja ono može imati u širem društvenom kontekstu. Utvrđuje se nemogućnost da se vizualnost odredi samo kao prirodnu ljudsku zadanost te se stoga iznosi uloga koju u njoj imaju ideološki i politički mehanizmi. Sama ideologija prikaza se razotkriva kao uvijek prisutna, a naročito s tehnološkim razvitkom, a prije svega usponom fotografije, filma, televizije i Interneta. Ideologija prikaza tim razvitkom napreduje do ideologije vidljivoga kao stvarnoga, a u pozadini gubi referentnu točku u stvarnosti. Ipak, kako se viziji ne može u potpunosti odreći prirodnost, pokazuje se da vizualno treba promatrati u stalnoj interakciji prirodnog i kulturnog. Takva dvosmjernost odnosa pokazuje i (ne)skrivenu moć vizualnoga, ali i ne uvijek unaprijed zadanu ideološku moć slika. Statičnost isključivo prirodne ili ideološke paradigme vizualnosti se napušta, a produkti vizualnosti ne zauzimaju više samo unaprijed definiranu poziciju subjekta moći i time tvore granicu ideološkog i političkog u vizualnoj kulturi.

Ključne riječi

ideologija; politika; vizualna kultura; kritička teorija; simulakrum

Hrčak ID:

107481

URI

https://hrcak.srce.hr/107481

Datum izdavanja:

19.9.2013.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.881 *