Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Vizualna kultura i kraj tuma čenja slike ili: kako predsubjektivna fascinacija postaje teorijom bez subjekta

Aleksandar Mijatović ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci


Puni tekst: hrvatski pdf 208 Kb

str. 83-104

preuzimanja: 1.872

citiraj


Sažetak

Pojavom novoga disciplinarnog područja vizualne kulture u posljednja dva desetljeća ponovo se otvorilo pitanje vizualne reprezentacije u književnoj i kulturalnoj teoriji. Naime, uslijed »obrata k jeziku«, koji je u humanističkim znanostima nastupio šezdesetih godina prošlog stoljeća, naizgled je zanemarena uloga i položaj nejezičnih sustava reprezentacije u odnosu na jezične sustave predočavanja. U sklopu te relativizacije granice između jezičnih i nejezičnih sustava reprezentacije središnju je ulogu odigrala vizualna reprezentacija. Do tada je ta problematika bila ograničena na pojedinačne discipline, poput povijesti umjetnosti, filozofije, semiotike, estetike, čije su međusobne granice bile naizgled jasno povučene. No otvaranjem disciplina jedne drugoj vizualna reprezentacija gubi položaj suverena predmeta kojim se neka od disciplina bavi. Ponovno okretanje vizualnoj reprezentaciji i klasično-filozofijskoj problematici viđenja pokrenulo je veliko prestrojavanje do tada poznatih polja semiotike, psihoanalize, dekonstrukcije, analitike diskurza, teorije medija, kulturalnih studija i sl. Radom se nastoji pokazati da je takva relativizacija granice između jezičnih i nejezičnih sustava, s druge strane, učinak privilegiranja koncepta vizualnog predočavanja. To se privilegiranje slike u disciplinarnom području vizualne kulture pojavljuje kao razmjena teorijske interpretacije za predsubjektivno iskustvo fasciniranosti slikom.

Ključne riječi

Hrčak ID:

109069

URI

https://hrcak.srce.hr/109069

Datum izdavanja:

5.4.2010.

Posjeta: 3.000 *