Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

UNA PROPOSTA PER NICCOLÒ DI GIOVANNI FIORENTINO

Samo Štefanac ; Filozofska fakulteta u Ljubljani


Puni tekst: hrvatski pdf 3.040 Kb

str. 183-188

preuzimanja: 282

citiraj

Puni tekst: talijanski pdf 3.040 Kb

str. 189-189

preuzimanja: 401

citiraj


Sažetak

Sudeći po atribucijama skulptura posljednjih godina, Nikola Firentinac je bio jedan od najproduktivnijih kipara Quattrocenta. Nedavno otkriće lika sv. Franje koji prima stigme u franjevačkoj crkvi u Šibeniku (J. Belamarić) pokazuje da se u crkvama Dalmacije još uvijek kriju djela Nikole Firentinca i njegove radionice. Još se jedno djelo u Šibeniku može pripisati njegovoj radionici. To je plitki reljef naknadno ugrađen u timpan portala crkve Svih Svetih, nedaleko od šibenske katedrale gdje je Nikola Firentinac bio protomajstor. Budući da je reljef sveca, možda apostola, bio smješten na otvorenom, prilično je oštećen, posebice na površini, licu i rukama. Figura na polukružnom podnožju smještena je u nisi, s gornje strane zatvorena motivom školjke, a sa strana stupićima. Reljef stvara dojam monumentalne skulpture reducirane u dimenzijama, a efekt naglašava i klasicirajući sistem draperije. U reljefu prepoznajemo kopiju monumentalne skulpture Nikole Firentinca u kapeli bl. Ivana Orsinija u Trogiru, koja prikazuje sv. Filipa u nisi na istočnom zidu kapele. Sistem draperija, položaj ruku, modelacija glave s bradom i kovrčastom kosom pokazuju veliku sličnost sa kipom sv. Filipa. Glavna je razlika dviju figura u impostaciji: dok je kontraposto trogirske skulpture izuzetno naglašen, s blago zakrivljenom figurom, svetac je na šibenskom reljefu ukočen. Stoga možemo zaključiti da reljef portala crkve Svih Svetih u Šibeniku nije rad Nikole Firentinca, već djelo njegove radionice. Uvriježeno je mišljenje da je sv. Filip jedna od četiri skulpture koje su 1489. godine isplaćene majstoru, pa šibenski reljef možemo kronološki postaviti nakon te godine. U gradnji katedrale u Šibeniku 80-tih i 90-tih godina Quattrocenta aktivnost je vrlo živa, te je Nikola Firentinac sigurno imao mnogo suradnika u svojoj radionici . Prema dokumentu iz 1497. godine, zna se da je Nikolin sin također izrađivao skulpture, a V. Miogostovich spominje trojicu Nikolinih sinova, od kojih su Jakov i Antiša bili kipari. Reljef anonimnog sveca na timpanu portala crkve Svih Svetih u Šibeniku nije veliko otkriće, ali zahvaljujući tome što derivira iz trogirske skulpture sv. Filipa vrijedan je doprinos katalogu djela Nikole Firentinca i njegove botege.

Ključne riječi

Hrčak ID:

110445

URI

https://hrcak.srce.hr/110445

Datum izdavanja:

11.8.1998.

Podaci na drugim jezicima: hrvatski

Posjeta: 1.220 *