Arti musices, Vol. 44 No. 1, 2013.
Izvorni znanstveni članak
Poticaj Držićeva dramskog opusa hrvatskoj glazbi dvadesetog stoljeća. Dundo Maroje u komičnoj operi Pomet, meštar od ženidbe Ive Lhotke-Kalinskog. Uz 100. obljetnicu rođenja Ive Lhotke-Kalinskog (Zagreb, 30. srpnja 1913 - Zagreb, 29. siječnja 1987)
Koraljka Kos
; Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Odsjek za povijest hrvatske glazbe, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Dramsko stvaralaštvo Marina Držića bilo je poticajno za hrvatsku glazbu dvadesetog stoljeća. Između ostalog nadahnulo je komičnu operu Pomet, meštar od ženidbe Ive Lhotke-Kalinskog. Djelo je dovršeno 1944, kada je i praizvedeno u Zagrebu.
Ova komična opera u tri čina s prologom prati glavni tijek Držićeva dramskog djela: radnja je sažeta, a broj likova smanjen u skladu sa zahtjevima operne dramaturgije. Libretist Marko Fotez vješto je pretočio Držićev tekst u libreto koji je skladatelju pružio bogate mogućnosti glazbene karakterizacije likova i duhovito prikazivanje scenske komike. Široka je lepeza vokalnosti u ovom opernom djelu: od recitativa i "govorne melodije" do razvijenih arioza s elementima kolorature. Latentna glazba govora s njegovim fleksijama u raznovrsnim psihološkim situacijama prešla je u učinkovitu glazbenu deklamaciju. Važan faktor u operi je orkestar klasičnog sastava s pojačanim ansamblom udaraljki, koji je korišten u svom bogatstvu kolorita i scenske učinkovitosti. Skladatelj je u radnju vješto utkao plesove: sarabandu, kontradancu i kolo. Opera Ive Lhotke-Kalinskog vrijedno je djelo koje bi moglo naći stalno mjesto na hrvatskim pozornicama.
Ključne riječi
Ivo Lhotka-Kalinski; Marin Držić; Dundo Maroje; Pomet; meštar od ženidbe; komična opera; hrvatska opera; 20. stoljeće
Hrčak ID:
111864
URI
Datum izdavanja:
13.6.2013.
Posjeta: 1.610 *