Arti musices, Vol. 44 No. 1, 2013.
Izvorni znanstveni članak
Otpor ženskih likova i njegove političko-patriotske implikacije u dvije Rossinijeve opere
Inja Jugo
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za romanistiku, Zagreb, Hrvatska
Katja Radoš-Perković
orcid.org/0009-0009-8638-1337
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za romanistiku, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Članak proučava ulogu dviju junakinja Rossinijevih opera u užem kontekstu libreta i širem kontekstu društveno-političkih implikacija u vremenu kada su djela premijerno bila izvedena. Analizira se lik Isabelle iz opere Talijanka u Alžiru (L’italiana in Algeri, 1813), na libreto Angela Anellija, i lik Angeline iz opere Pepeljuga ili trijumf dobrote (Cenerentola, ovvero la bontà in trionfo, 1817), na libreto Jacopa Ferrettija. Obje opere pripadaju kategoriji buffe, ali Talijanka se ubraja u podžanr egzotične opere, dok Pepeljuga pripada podžanru sentimentalne komedije. Odabrane su upravo spomenute junakinje zato što se obje suprotstavljaju nekom autoritetu ili konvenciji, koristeći, međutim, suprotne metode, u članku definirane kao ekstrovertirani i introvertirani otpor. Osim antitetičnoga pristupa u borbi za vlastite ciljeve, uočeno je i da su djela oprečna i s aspekta makrostrukture, utoliko što Talijanka u znatno većoj mjeri podržava elemente fantastike i bajke, dok je Pepeljuga, derivirana iz opće poznate bajke, posve lišena svih takvih elemenata. Djelovanje junakinja, bilo u bajkovitoneodređenom kontekstu Alžira ili realističnom kontekstu okolice Napulja, osim individualne slobode promiče i druπtveno-političke slobode koje će zastupati Risorgimento, preporodni pokret za ujedinjenje Italije. Operno-politički aktivizam nije novost u talijanskom romantizmu, ali u ovim je primjerima značajan jer nije istovremen već anticipira revolucionarna zbivanja.
Ključne riječi
Gioacchino Rossini; ženski likovi; Pepeljuga; Talijanka u Alžiru
Hrčak ID:
111869
URI
Datum izdavanja:
13.6.2013.
Posjeta: 2.038 *