Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

REFERENTNI MODEL PROCESA KARTIČNOG POSLOVANJA U RAČUNOVODSTVENO-INFORMACIJSKOM OKRUŽENJU

Dražen Danić orcid id orcid.org/0000-0003-3037-6976 ; Državni ured za reviziju
Tomislav Vidačić orcid id orcid.org/0000-0001-8394-8734
Ivo Mijoč orcid id orcid.org/0000-0001-5566-9279 ; Ekonomski fakultet u Osijeku


Puni tekst: hrvatski pdf 3.174 Kb

str. 553-572

preuzimanja: 1.880

citiraj


Sažetak

Ubrzani tempo života u kojem je na raspolaganju sve manje vremena, zahtijeva olakšavanje procesa plaćanja. Kartično poslovanje predstavlja rješenje koje svim sudionicima procesa plaćanja nudi jednostavnost i sigurnost u svakodnevnom životu. Sa strane krajnjeg korisnika plaćanje karticom je daleko sigurnije, nema potrebe za nošenjem gotovine, svaka transakcija se bilježi, a proces plaćanja je brži. Trgovci smanjuju količinu blagajničkog posla, nema potrebe za usitnjavanjem gotovine, nema manipulacije većom količinom gotovine, nema vraćanja ostatka, itd. Kartičarske kuće, kao treći sudionik plaćanja u kartičnom poslovanju, profit ostvaruju naknadama, članarinama, provizijama i kamatama na kreditne usluge. Proširenjem bankarskih mreža i povećanjem dostupnosti takav oblik plaćanja vrlo se brzo se proširio. Danas u Hrvatskoj gotovo ne postoji punoljetna osoba bez jedne ili više kartica. S obzirom na kretanje tržišta i veliku međusobnu konkurenciju kartičarske kuće pokušavaju nametnuti svoja rješenja i optimizirati svoj način rada kako bi ubrzale poslovne procese i smanjile troškove svojeg poslovanja. Upravo referentni modeli predstavljaju dobar temelj u kojem se vidi najčešća praksa poslovnih procesa u kartičnom poslovanju i koje omogućavaju bankama da referentni model prilagode svojim potrebama. U radu su opisani mjesto i uloga referentnih modela poslovnih procesa u izgradnji kartičnog poslovanja, ali i u preoblikovanju i poboljšanju poslovnih procesa organizacije. Referentni modeli poslovnih procesa formaliziraju strukturu i semantiku procesnog aspekta neke organizacije ili područja od interesa. Kao generalizirana apstrakcija, referentni modeli nisu izravno primjenjivi na konkretne slučajeve, već predstavljaju dobar temelj na čijoj osnovi se može izgraditi i primijeniti model koji odgovara konkretnom slučaju. S obzirom da se radi o složenom poduhvatu, razvoj i primjena referentnih modela zahtijeva odgovarajući pristup temeljen na standardnom postupku oblikovanja. Rad sadrži rezultate istraživanja postupka oblikovanja referentnog modela poslovnih procesa primjerene za kartično poslovanje.

Ključne riječi

poslovni procesi, referentni model, modeli poslovnih procesa, kartično poslovanje, banke

Hrčak ID:

112613

URI

https://hrcak.srce.hr/112613

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.707 *