Arti musices, Vol. 44 No. 2, 2013.
Izvorni znanstveni članak
Franjo Kuhač i zamisao o zemljovidu južnoslavenske glazbene kulture
Tatjana Marković
; Institut für kunst- und musikhistorische Forschungen, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien, Austrija
Sažetak
Prinosi Franza Xavera Kocha alias Franje Ksavera Kuhača (1834-1911) hrvatskoj glazbenoj historiografiji, etnomuzikologiji, organologiji i etnokoreologiji među ostalim disciplinama, značajni su u vrlo širokom europskom kontekstu. Uz neobično razgranate djelatnosti Kuhač je slijedio i pokušavao ići ukorak sa značajnim razvojem suvremene muzikologije, od same njezine definicije do najnovijih rezultata istraživanja o različitim glazbenim disciplinama. Kao jedan od vodećih ideologa hrvatskog nacionalizma Kuhač je u mnogočemu utjelovio radikalnu nacionalnu ideologiju 19. stoljeća. Stoga je njegovo nasljeđe, koje ću ovdje razmotriti kroz njegove studije o južnoslavenskoj glazbenoj kulturi, prilično impresivno, u rasponu od Versuch einer Musikgeschichte der Südslaven (rukopis, 1875), zatim njegovog leksikografskog rada koji se odnosi na planove za "slovnik" biografija južnoslavenskih glazbenika, do 1600 zapisa južnoslavenskih pjesama (uključujući folklorne napjeve, gradske pjesme, instrumentalnu plesnu glazbu), što su objavljene kao Južno-slovjenske narodne popievke (1878-1881). Usto je pridonio usustavljivanju hrvatsko/južnoslavenske glazbene terminologije, kao i njegov suradnik Robert Tollinger, češki skladatelj, glazbenik, utemeljitelj i urednik glazbenog časopisa Gudalo u Velikoj Kikindi u Vojvodini i Srbiji. Time Kuhač nije stvorio samo široku bazu za izgradnju, definiranje i profiliranje hrvatskog nacionalnog identiteta, nego i identiteta ostalih južnoslavenskih naroda.
Ključne riječi
Franjo Kuhač; južnoslavenska muzička kultura; leksikografija; Robert Tollinger
Hrčak ID:
116809
URI
Datum izdavanja:
11.11.2013.
Posjeta: 2.246 *