Arti musices, Vol. 44 No. 2, 2013.
Izvorni znanstveni članak
Traženje zajedničkoga kulturnog identiteta na početku 20. stoljeća: Josef Vajs i pokret za obnovu glagoljaškoga pjevanja u Hrvatskoj i Češkoj
Tomáš Slavický
orcid.org/0000-0002-5121-8128
; Kabinet hudební historie EÚ AVČR, v.v.i., Prag, Češka
Sažetak
Jedan od konstitutivnih dijelova zajedničkog kulturnog identiteta Slavena — osobito u Austro-ugarskom carstvu u kasnom 19. i početkom 20. stoljeća — bila je ćirilo-metodska tradicija, koja je njegovala svijest o tisućgodišnjoj slavenskoj literaturi. Stoga istraživanje kontinuiteta između misije u Moravskoj (863-885) i glagoljaške literature i liturgije, što su preživjele u hrvatskoj Dalmaciji, ima važan kulturno-povijesni kontekst. Rad češkog slavista i svećenika Josefa Vajsa (1865-1959) i njegova uska suradnja s hrvatskim slavistima (V. Jagić) i crkvenom elitom (J. J. Strossmayer, A. Mahnić) bio je važan doprinos za ponovno oživljavanje hrvatske glagoljaške liturgije i pjevanja u ranom 20. stoljeću. Interdisciplinarni angažman Josefa Vajsa pokrivao je područja slavistike, paleografije, kodikologije, filologije, lingvistike i biblijskih studija. Ovaj se članak temelji na sažetku ovih dijelova Vajsove biografije u odnosu na povijest glazbe: okolnosti utemeljenja društva Academia Palaeoslavica veglensis, angažmana A. Mahnića i J. Vajsa na ponovnom oživljavanju slavenske liturgije u Hrvatskoj, te konačno uloge J. Vajsa u ponovnom oživljavanju glagoljaške liturgije u češkim zemljama (1920) i njegovu utjecaju na kulturu tradicije čeških glagoljaških misa skladanih u 20. stoljeću (J. B. Foerster, L. Janáček, J. Hanuš i ostali).
Ključne riječi
Josef Vajs; kulturni identitet Slavena; glagoljaška liturgija; hrvatsko glagoljaško pjevanje; Anton Mahnić; Academia Palaeoslavica veglensis; češke glagoljaške mise 20. stoljeća
Hrčak ID:
116810
URI
Datum izdavanja:
11.11.2013.
Posjeta: 1.849 *