Stručni rad
TAJNI DOGOVORI U OLIGOPOLU
Nataša Rupčić
orcid.org/0000-0002-9915-8881
; Ekonomski fakultet Sveučilište u Rijeci
Ivana Frajman
; Ekonomski fakultet Sveučilište u Rijeci
Sažetak
Tajnim pregovorima konkurenti oligopolističkoga tržišta nastoje ostvariti ekstra profite bez povećanja dodane vrijednosti za svoj proizvod ili uslugu te na taj način riješiti problem donošenja učinkovitih upravljačkih odluka u uvjetima strateške međuovisnosti. Negativne učinke tajnih dogovora moguće je identificirati s aspekta potrošača, funkcioniranja i razvoja tržišta te društvenoga blagostanja. Tajno je dogovaranje prisutno na skoro svim oligoplističkim tržištima i može obuhvatiti proizvodnju, distribuciju ili prodaju proizvoda i usluga. Zakonodavna praksa usmjerena je na borbu protiv takvih oblika poslovnoga ponašanja i uspostavu pravednoga tržišnog natjecanja. No, treba napomenuti da se temeljni razlog takvoga postupanja menadžmenta krije u načinu vrjednovanja njihovoga rada u smislu kompenzacijskih paketa. Ocjena njihovoga rada često se temelji samo na financijskom rezultatu poduzeća, prilikom čega se kompenzacijski paketi temelje na ostvarenim profitima, a dijelom i na ostvarenim prihodima. Stoga bi problem štetnosti tajnih sporazuma, osim učinkovitim zakonodavstvom, trebalo rješavati i na način da vlasnici pri vrjednovanju rada menadžera uzimaju u obzir i potencijale stvaranja vrijednosti poduzeća u budućnosti, odnosno organizacijsku održivost, koja se može temeljiti samo na kontinuiranom procesu učenja, učinkovitoga upravljanja znanjem te uravnoteženoga zadovoljavanja interesa interesno utjecajnih skupina. Na taj način moguće je uravnotežiti dugoročne interese vlasnika, menadžera, ali i društva u cjelini.
Ključne riječi
oligopol; tajni dogovori; zaštita tržišnoga natjecanja
Hrčak ID:
118672
URI
Datum izdavanja:
23.12.2013.
Posjeta: 4.662 *