Magistra Iadertina, Vol. 8. No. 1., 2013.
Pregledni rad
M. WOLLSTONECRAFT O ODGOJU ŽENA KAO DIO DOPRINOSA FEMINISTIČKIH SHVAĆANJA FILOZOFIJI ODGOJA
Milena Radovan Burja
; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilište u Zadru
Sažetak
U članku se analizira doprinos nekih feminističkih shvaćanja filozofiji odgoja. Iako su mnogi filozofi propitivali odgoj, rijetki su se posebno bavili odgojem žena, a u filozofiju odgoja se pitanja vezana za feminističke teme uvode tek 80-ih godina 20. st. Ne samo da se uviđa da je razmatranje odgojnog fenomena nepotpuno bez uključivanja ideja i iskustava žena kao ravnopravnih misliteljica nego se odgojna pitanja kroz filozofsko promišljanje razmatraju uzimajući u obzir feminističku kritiku patrijarhalnih oblika moći, te se s pomoću argumenata koji razumijevaju moralne, društvene i političke prikladnosti odgojnih ciljeva i načina primjene, promišljaju pitanja jednakosti u odgoju, pitanja pravednosti, moralnih i političkih inicijativa kako bi se naglasila potreba emancipirajućeg i odgovornog poštivanja mogućnosti ostvarivanja svake osobe, bez obzira na spol, te da bi se otklonili razni oblici degradiranja i nejednakosti u tretiranju ljudi.
Kano dio feminističke borbe za priznavanje žena kao ravnopravnih, aktualiziram doprinos M. Wollstonecraft njezinom kritikom Rousseauova shvaćanja odgoja žena, a na tom tragu razmatram i neke feminističke doprinose danas, posebno kroz djela i aktivnosti filozofkinje M.C. Nussbaum.
Ključne riječi
M. Wollstonecraft; J.J. Rousseau; odgoj žena; jednakost u obrazovanju; M.C. Nussbaum; sposobnosti; feministički doprinosi
Hrčak ID:
122639
URI
Datum izdavanja:
10.12.2013.
Posjeta: 2.205 *