Izvorni znanstveni članak
Počeci školovanja i osposobljavanja kadrova za provođenje nastave tjelesnog odgoja u hrvatskoj – 140 godina tradicije
Dario Škegro
; University of Zagreb Faculty of Kinesiology, Zagreb, Croatia
Zrinko Čustonja
; University of Zagreb Faculty of Kinesiology, Zagreb, Croatia
Sažetak
Cilj je ovog istraživanja analizirati aktivnosti i događaje koji su prethodili uspostavi sustava školovanja i osposobljavanja kadrova za provođenje nastave tjelesnog odgoja u Hrvatskoj nakon uvođenja obvezne nastave tjelesnog odgoja u hrvatski obrazovni sustav 1874. godine. Za istraživanje su korišteni uglavnom neobrađeni arhivski materijali Hrvatskog državnog arhiva, Hrvatskog sportskog muzeja i Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu. Počeci školovanja profesionalaca za nastavu tjelesnog odgoja u Hrvatskoj povezan je s uvođenjem tjelesnog odgoja kao obveznog predmeta u programe osnovnih škola na području Banske Hrvatske. Do tada je nastava tjelesnog odgoja bila je izbornoga karaktera, a održavali su je uglavnom strani učitelji gimnastike (Nijemci, Austrijanci, Česi) koji su na prostore Banske Hrvatske donijeli načela njemačkog, a kasnije i češkog gimnastičkog sustava. Većina ostalih pedagoških djelatnika u osnovnim školama tada nije imala ni minimalne kompetencije za provođenje nastave tjelesnog odgoja kao što nije bilo ni literature ni uputa iz kojih bi mogli prikupiti osnovne informacije za provedbu propisanoga kurikuluma tjelesnog odgoja. Moguće je razaznati dva paralelna sustava osposobljavanja koja su bila u uporabi 1875. godine. Prvi se sustav sastojao od kratkih tečajeva za učitelje u osnovnim školama koji su već predavali i bili zaposleni. Drugi je podrazumijevao Gimnastiku kao obvezni predmet tijekom školovanja učitelja za osnovnu školu. Dvadeset godina nakon uvođenja obvezne nastave tjelesnog odgoja u hrvatske škole, Franjo Bučar (1866. – 1946.), nakon povratka s dvogodišnje edukacije na Centralnom kraljevskom gimnastičkom zavodu u Stockholmu u Švedskoj, organizirao je dvogodišnji Tečaj za učitelje gimnastike (1894. – 1896.). Ovaj tečaj je zapravo predstavljao prvi oblik visokoškolskog obrazovanja kadrova za potrebe nastave tjelesnog odgoja u Hrvatskoj kao i u ovom dijelu Europe. Plan i program Tečaja, koji je sastavio Franjo Bučar, je bio moderan i usporediv sa sličnim dokumentima najpopularnijih europskih škola za obrazovanje kadrova za nastavu tjelesnog odgoja u to vrijeme. Tijekom trosemestralnog tečaja, 30 polaznika (među njima je bila i jedna žena – Ivana Hirschmann) je odslušalo 16 teoretskih i praktičnih predmeta. Početak edukacije kadrova za provođenje nastave tjelesnog odgoja u Hrvatskoj bio je važan ne samo za razvoj kineziološke edukacije (fizičke kulture, tjelesnog odgoja), nego i za razvoj sporta i tjelesnog vježbanja. Ipak, važno je na kraju spomenuti i kako su sve aktivnosti vezane za školovanje i osposobljavanje kadrova za nastavu tjelesnog odgoja također bile pod snažnim utjecajem političkih zbivanja u Hrvatskoj u 19. stoljeću.
Ključne riječi
tjelesni odgoj; osposobljavanje; školovanje; Hrvatska; Franjo Bučar
Hrčak ID:
127866
URI
Datum izdavanja:
30.9.2014.
Posjeta: 3.057 *