Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Danski jezik u doseljeničke djece – mnoštvo jezika

Jørgen Gimbel ; Center for M ulticultural Studies, Royal Danish School of Educational Studies, Copenhagen, Denmark


Puni tekst: engleski pdf 1.500 Kb

str. 469-476

preuzimanja: 261

citiraj


Sažetak

Ovo istraživanje bavi se poznavanjem reda riječi u danskom jeziku doseljeničke djece. Ispitanici su bili turski, pakistanski i jugoslavenski učenici 4. i 6. razreda, koji se školuju u Kopenhagenu ili okolici.
Polazi se od problema, u središtu kojeg se nalazi raskorak u školskom uspjehu djece radnika doseljenika i izbjeglica u odnosu na domaću djecu. Slijedi pasus metoda, u kojem se iznose neki primjeri rečenica iz primijenjenog testa, sa najčešćim odstupanjima od uobičajenog reda riječi danskoga i švedskoga, što se opaža u doseljenika. Pasus podaci opisuje uzorak i iznosi primarne i pozadinske varijable. Statistička analiza sastojala se od »item« analize i multivarijantne analize. Rezultati testiranja iznijeti su u tablici 1. Nije ustanovljena veza između, s jedne strane, spola, dobi, škole i, s druge strane, poznavanja reda riječi. No pronađena je korelacija, u većoj ili manjoj mjeri, između čestote posve ispravnih podtestova naspram materinskog jezika. Tablica 2 pokazuje postotak učenika koji su ispravno riješili sve probleme u svim rečenicama. Ispitanici su rangirani u tri skupine (neuspješnih, srednje ili prosječno uspješnih i uspješnih) s obzirom na poznavanje reda riječi. U pasusu diskusija nalaze se rezultati istraživanja (sažeti kao a), b) i c), što potkrepljuje samo prvu i treću od tri hipoteze što su bile iznijete u prvom pasusu. Autor pretpostavlja da je uzorak provedenog rangiranja učenika socijalni i obrazovni status njihovih roditelja; ono se nije moglo pripisati njihovoj nacionalnosti ili materinskom jeziku. Na temelju ovoga nalaza, što ga autor smatra najvažnijim, u posljednjem pasusu, odgojne i obrazovne perspektive, predlaže se pedagoški rad koji uključuje dvojezično obrazovanje i polazi od kulturnih i jezičnih temelja doseljeničkih učenika.

Ključne riječi

danski jezik; doseljenička djeca; materinski jezik; Kopenhagen

Hrčak ID:

128411

URI

https://hrcak.srce.hr/128411

Datum izdavanja:

30.12.1988.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 853 *