Izvorni znanstveni članak
Razlike u važnosti neprofitnog sektora u različitim zemljama
Primož Pevicn
; Fakultet za upravu Sveučilišta u Ljubljani, Slovenija
Sažetak
Neprofitni je sektor vrlo raznolik i sastoji se od organizacija koje služe nekom zajedničkom cilju. Aktivnosti toga sektora primarno se temelje na idejama individualizma i zajedništva, što je i određena vrsta tehničke različitosti od vladinog odnosno javnog sektora. Neprofitni se sektor pojavio zbog nekoliko potencijalnih razloga, no kao najvažniji razlozi u literaturi se navode neuspjeh i tržišta i države da građanima pruže određene proizvode i usluge, zatim pojava zajedništva i osobne slobode u modernim društvima te povećana potreba za solidarnošću među ljudima. U osnovi, razvoj neprofitnog sektora posljedica je razvoja demokracije i kapitalizma. Podaci upućuju na značajan porast
društveno-ekonomske važnosti neprofitnog sektora zadnjih Desetljeća. Međutim, postoje značajne razlike u veličini neprofitnog sektora među zemljama. Stoga se rad bavi empirijskim istraživanjem potencijalnih čimbenika koji utječu na te razlike. Glavni pristupi koje se istražuje u empirijskoj studiji su razlika ponude i potražnje, teorija ovisnosti o sredstvima, teorija međuovisnosti i teorije neuspjeha. Eksplanatorne varijable korištene pri analizi višestruke regresije objašnjavaju gotovo tri četvrtine razlika u veličini neprofitnog sektora među 38 zemalja iz uzorka. Bruto domaći proizvod po glavi stanovnika ima najveću vrijednost za objašnjenje u modelu, sugerirajući da je raspoloživost sredstava, koja se izvodi iz bogatstva pojedinog društva, najvažniji čimbenik za objašnjavanje razlika u veličini neprofitnog sektora među zemljama. Očito je da su čimbenici koji djeluju na strani ponude važniji za objašnjavanje veličine sektora u pojedinim zemljama od onih koji djeluju na strani potražnje.
Ključne riječi
neprofitni sektor; veličina neprofitnog sektora; koncepti neprofitnog sektora; čimbenici na strani ponude i na strani potražnje; empirijska analiza
Hrčak ID:
132532
URI
Datum izdavanja:
5.4.2011.
Posjeta: 1.550 *