Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

PRISUTNOST FILOZOFIJE U VARAŽDINU OD OSNUTKA GIMNAZIJE DO DANAS

Ćiril Čoh


Puni tekst: hrvatski pdf 3.729 Kb

str. 147-156

preuzimanja: 445

citiraj


Sažetak

U uvodnom dijelu autor naglašava značenje filozofskog obrazovanja za svekoliki prosperitet jedne zajednice. Varaždinska gimnazija bila je ishodište tog obrazovanja, posebno od 1854. godine kada je filozofija s logikom i psi­hologijom postala nastavni predmet. Uz gimnaziju je središte filozofskog živ­ota u Varaždinu, i to kroz dva stoljeća, bio i franjevački samostan u kojem su ostali sačuvani rukopisi predavača - lektora. Drugi dio čini kratki prikaz života i rada profesora isusovaca koji su se istaknuh značajnijim filozofskim djelima. Upozorava se na suvremena is­traživanja Jambrekovićeva djela Philosophia peripathetica, na značenje Ilijaševićeva djela Obuka malenih za razvoj filozofije na hrvatskom jeziku, a također i na djelovanje Vinka Pacela i Gjure Arnolda u nastavi logike. Edvard Kocbek i Davorin Trstenjak potiču autora da postavi pitanje o filozofiji kao
načinu života koji otvara prostore slobode i kreacije.
Treći dio je pokušaj sustavnog prikaza nastave filozofije od 1854. do
danas. Dat je tabelarni prikaz nastavnika filozofije koji su taj predmet preda­vali na varaždinskoj gimnaziji. Spominju se i suvremeni filozofi, učenici varaždinske gimnazije, koji su dali značajan doprinos hrvatskoj filozofiji a i njenoj nastavi u gimnazijama.

Ključne riječi

Hrčak ID:

134471

URI

https://hrcak.srce.hr/134471

Datum izdavanja:

5.12.1998.

Podaci na drugim jezicima: njemački

Posjeta: 1.196 *