Izvorni znanstveni članak
Dekonstrukcija rekonstrukcije: o krstionici trogirske katedrale ponovo i s razlogom
Predrag Marković
orcid.org/0000-0003-4418-4879
; Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Krstionica trogirske katedrale sv. Lovre (1460.–1467.), nastala po projektu Andrije Alešija i uz sudjelovanje Nikole Firentinca, dobro je proučen spomenik o kojem su temeljne studije objavili H. Folnesics (1914.) i R. Ivančević (1985.). U najnovijem radu o krstionici (I. Josipović, 2009.) predložena je jedna sasvim nova interpretacija po kojoj je Nikola Firentinac odmah po njezinu dovršetku, krajem 1467. ili početkom 1468. godine, pristupio njezinoj rekonstrukciji i statičkoj sanaciji, pri čemu je unio i neke izmjene u Alešijev projekt. Podrobnom analizom iznesenih argumenata u ovom se radu osporava takvo tumačenje nastanka krstionice i restauratorske uloge Nikole Firentinca te se pojašnjavaju neka očito još uvijek nedovoljno jasna građevinsko-tehnička, stilska i atributivna pitanja.
Pri tome se ukazuje i na upitnost ranije predloženih teza R. Ivančevića o naravi primijenjene »montažne tehnike gradnje« na krstionici kao i o njezinim vezama s lokalnom antičkom baštinom. Zaključno, u radu se redefinira uloga Nikole Firentinca u oblikovanju njezina ukupnog lika te iznosi prijedlog za njegovim suautorstvom nad tim djelom.
Ključne riječi
krstionica trogirske katedrale; trogirska renesansa; presvođena kamena konstrukcija; metoda montažne gradnje; megalitska konstrukcija; reljef Krštenja Kristova na pročelju krstionice; Andrija Aleši; Nikola Ivanov Firentinac; mješoviti gotičko-renesansni stil; prijelazni gotičko-renesansni stil
Hrčak ID:
138238
URI
Datum izdavanja:
10.12.2013.
Posjeta: 1.655 *