Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Prilog određenju dimenzionalnih značajki kulturnog identiteta srednjoškolske mladeži u Hrvatskoj

Antun Mijatović ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Ante Žužuč ; Školska knjiga


Puni tekst: engleski pdf 83 Kb

str. 42-42

preuzimanja: 311

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 65 Kb

str. 65-65

preuzimanja: 290

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 588 Kb

str. 41-64

preuzimanja: 397

citiraj


Sažetak

Kultura je nesumnjivo prazadaća obrazovanja (Konfucije), najstarije i klasično pitanje svake osmišljene djelatnosti koju nazivamo školovanje. Zbog brojnih okolnosti i vidljivih razloga, kultura je na putu da ostane marginalno zastupljena po važnosti u odnosu na druge funkcije i zadaće koje se postavljaju pred suvremenu školu. Osobita opasnost prijeti ako se kultura pojednostavljuje na neke manifestacijske i tehničke forme koje u osnovi ne predstavljaju temeljne dimenzije konkretne etničke kulture i njezina pripadajućeg identiteta. Ta opasnost uočena je tijekom posljednjeg desetljeća u svim sustavima koji jače naglašavaju kompetitivnu ulogu škole, te inzistiraju na visokoj kvaliteti znanja koja je definirana višestruko problematično. Osim kritičkog pristupa takvoj realnosti na koju su upozorili mnogi znanstvenici i nekoliko materijala UNESCO-a, autori ističu potrebu i mogućnost da se u sklopu aktualnih promjena u hrvatskom školstvu pitanje kulture primjereno istraži i riješi. Jedan od mogućih putova, između brojnih i raznovrsnih, za primjereno rješavanje pitanja kulture u suvremenoj školi jest preciznije i pouzdanije definiranje brojnih pitanja koja su izravno ili neizravno povezana s identitetom. Kulturni identitet se danas brže nego ikad prije mijenja (globalizacija, homogenizacija, unifikacija, kulturni relativizam i sl.), pa se izvedenice tog identiteta kao što su kulturni profil, kulturne dimenzije, kulturne značajke (ontokultura, filokultura) i neizostavno kultura znanja, kao nova odrednica informatičkog društva, stalno i nepredvidivo mijenjaju. Temeljni problem ovog istraživanja svodi se na identifikaciju nekih odrednica koje upućuju na mogući smjer djelovanja škole sa svrhom ostvarivanja poželjnih svojstava kulture pojedinca i zajednice.

Ključne riječi

kultura znanja; kultura; obrazovanje; kulturni identitet; promjene u školstvu i promjene kulturnih značajki; kulturne dimenzije

Hrčak ID:

139364

URI

https://hrcak.srce.hr/139364

Datum izdavanja:

19.5.2004.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.172 *