Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Odrednice intra-regionalne trgovine Zapadnog Balkana

Jelena Trivić ; Ekonomski fakultet, Univerzitet u Banjoj Luci, Banja Luka, Bosnia i Hercegovina
Łukasz Klimczak ; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Kraków, Polska


Puni tekst: engleski pdf 728 Kb

str. 37-66

preuzimanja: 1.496

citiraj


Sažetak

Cilj ovog rada je identificirati čimbenike koji imaju utjecaj na bilateralnu trgovinu između zemalja Zapadnog Balkana u razdoblju od 1995. – 2012. godine. Za razliku od većine radova koji se bave problematikom međusobne trgovine zemalja Balkana ili zemalja Jugoistočne Europe, osim zemljopisnih, ekonomskih ili političkih čimbenika u radu su uzeti u obzir i čimbenici koji se odnose na kulturološke, komunikacijske i povijesne tipove varijabli, a koji čine takozvanu „udaljenost” između zemalja. Kako bi se procijenio njihov utjecaj na trgovinu, korišten je prošireni gravitacijski model koji je ocijenjen trostruko: kao model grupiranih OLS podataka, kao model slučajnih efekata i kao model fiksnih efekata s dodatnom procjenom vremenski nepromjenljivih varijabli u skladu s metodom u Cheng i Wall (2005). Rezultati istraživanja su iznenađujući, s obzirom da su najjači utjecaj na vrijednosti trgovine imale varijable koje predstavljaju jednostavnost izravne komunikacije i religijske sličnosti. Također, varijabla rata i varijabla jednogodišnjeg post-ratnog efekta pokazali su snažan i statistički značajan utjecaj. Dakle, glavni je zaključak da u regiji Zapadnog Balkana ne-ekonomski faktori igraju najvažniju ulogu u određivanju vrijednosti trgovine između zemalja.

Ključne riječi

odrednice trgovine; Zapadni Balkan; gravitacijski model; panel podaci

Hrčak ID:

139920

URI

https://hrcak.srce.hr/139920

Datum izdavanja:

18.6.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.043 *