Izvorni znanstveni članak
Odrednice intra-regionalne trgovine Zapadnog Balkana
Jelena Trivić
; Ekonomski fakultet, Univerzitet u Banjoj Luci, Banja Luka, Bosnia i Hercegovina
Łukasz Klimczak
; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Kraków, Polska
Sažetak
Cilj ovog rada je identificirati čimbenike koji imaju utjecaj na bilateralnu trgovinu između zemalja Zapadnog Balkana u razdoblju od 1995. – 2012. godine. Za razliku od većine radova koji se bave problematikom međusobne trgovine zemalja Balkana ili zemalja Jugoistočne Europe, osim zemljopisnih, ekonomskih ili političkih čimbenika u radu su uzeti u obzir i čimbenici koji se odnose na kulturološke, komunikacijske i povijesne tipove varijabli, a koji čine takozvanu „udaljenost” između zemalja. Kako bi se procijenio njihov utjecaj na trgovinu, korišten je prošireni gravitacijski model koji je ocijenjen trostruko: kao model grupiranih OLS podataka, kao model slučajnih efekata i kao model fiksnih efekata s dodatnom procjenom vremenski nepromjenljivih varijabli u skladu s metodom u Cheng i Wall (2005). Rezultati istraživanja su iznenađujući, s obzirom da su najjači utjecaj na vrijednosti trgovine imale varijable koje predstavljaju jednostavnost izravne komunikacije i religijske sličnosti. Također, varijabla rata i varijabla jednogodišnjeg post-ratnog efekta pokazali su snažan i statistički značajan utjecaj. Dakle, glavni je zaključak da u regiji Zapadnog Balkana ne-ekonomski faktori igraju najvažniju ulogu u određivanju vrijednosti trgovine između zemalja.
Ključne riječi
odrednice trgovine; Zapadni Balkan; gravitacijski model; panel podaci
Hrčak ID:
139920
URI
Datum izdavanja:
18.6.2015.
Posjeta: 3.043 *