Bogoslovska smotra, Vol. 85 No. 2, 2015.
Pregledni rad
Natanovo proroštvo Davidu. Uspon monarhije i mesijansko idealizirani lik Davida (2 Sam 7)
Božo Odobašić
orcid.org/0000-0002-0420-0849
; Katolički bogoslovni fakultet u Sarajevu, Sarajevo, Bosna i Hercegovina
Sažetak
Natanovo proroštvo Davidu (2 Sam 7) u središtu je deuteronomističke povijesti Izraela. Ono tvori most između Davidova uspona na kraljevsko prijestolje i njegove dinastije. U povijesnim knjigama David je najviše spominjana osoba. Njegov lik povijesno je ponekad kontroverzan, a teološki je idealiziran zbog svoje vjernosti Jahvi i svojem narodu Izraelu. Analize prvog dijela teksta Natanova proroštva (2 Sam 7) pokazuju da je David bio ratnik i da je poput orijentalnih monarha učvrstio svoju vlast u Jeruzalemu i naumio Jahvi, Bogu Izraelovu, sagraditi hram (rr. 1-4.17-18a). U drugom dijelu (rr. 5-16) u višeslojnim preradama teksta Jahvina govora Davidu deuteronomistički redaktori spominju diskvalificiranje Davida u namjeri da sagradi Jahvi hram a vještom igrom riječi dom/hram – bêt/bajit; »Jahve je s tobom« – Jhvh ‛immāk; »sluga moj David« – ‛abdî Dāvid; knez/nāgîd; zera‛ – sjeme/potomak, potomstvo; zauvijek – ‛ad-‛ôlām, unose važno teološko značenje o Davidovu kraljevskom poslanju i Jahvino obećanje potomka, odnosno potomstva i trajnost dinastije. U treći dio, Davidovu poniznu molitvu/tefi llah (rr. 18-29) deuteronomistički redaktor unio je nove teološke naglaske u prethodni tekst i idealizira mesijanski lik Davida, uspoređujući ga s Mojsijem i Jahvinim obećanjima Izraelu (u Savezu na Sinaju). Teološki temelj idealiziranju Davida redaktor je našao u njegovom čistom kultu Jahve i želji da Jahvi sagradi hram. David je u Jeruzalem unio Kovčeg Saveza i tako učinio Jeruzalem glavnim gradom Izraela. On je uzorni Jahvin sluga, pastir, knez – nāgîd koji služi Jahvi i svojem narodu. On je pokornik i molitelj. On je ideal koji nije dostigao nijedan kralj u povijesti na njegovu prijestolju. Jahvina obećanja Davidu povezana su neodvojivo s obećanjima Izraelu u Savezu na Sinaju. Zato redaktor njegovu namjeru da sagradi hram proteže u molitvu na trajnost dinastije i kraljevstva. Taj kralj ne misli samo na sadašnjost nego na trajnost, vječnost dinastije, kraljevstva i s tim u svezi cijeloga naroda. Jahvino obećanje potomka/zera‛ – sjeme; potomstvo (rr. 13-14) obećanjeje za budućnost i tiče se ne samo Davidova prijestolja nego cijele budućnosti Izraela. Tako je David u deuteronomističkoj, a potom i svećeničkoj tradiciji postao idealizirani lik mesije iz čijeg će roda Bog izvesti potomka po svojem obećanju, Spasitelja, Isusa (usp. Dj 13,22-23).
Ključne riječi
David kralj; Natanovo proroštvo; bêt/bājit – dom/hram; zera‛ – sjeme; potomak; potomstvo; sluga moj David – ‛abdî Dāvid; božansko posinjenje; mesijanizam; idealizirani David
Hrčak ID:
141162
URI
Datum izdavanja:
10.7.2015.
Posjeta: 3.135 *