Acta clinica Croatica, Vol. 54. No. 2., 2015.
Original scientific paper
Vještina crtanja kod djece s kašnjenjem u neuromotornom razvoju u dobi od 2-5 godina
Maja Lang Morović
orcid.org/0000-0003-4402-2212
; University Department of Rheumatology, Physical Medicine and Rehabilitation, Sestre milosrdnice University Hospital Center, Zagreb, Croatia
Valentina Matijević
; University Department of Rheumatology, Physical Medicine and Rehabilitation, Sestre milosrdnice University Hospital Center, Zagreb, Croatia
Kristina Divljaković
; University Department of Rheumatology, Physical Medicine and Rehabilitation, Sestre milosrdnice University Hospital Center, Zagreb, Croatia
Marija Kraljević
; University Department of Rheumatology, Physical Medicine and Rehabilitation, Sestre milosrdnice University Hospital Center, Zagreb, Croatia
Zdenka Dimić
; University Department of Rheumatology, Physical Medicine and Rehabilitation, Sestre milosrdnice University Hospital Center, Zagreb, Croatia
Abstract
Kod djece urednog razvoja crtež se razvija kroz nekoliko faza koje se pojavljuju specifičnim redoslijedom od nekontroliranih pokreta olovkom do crtanja kompleksnih oblika. U ovom radu željeli smo istražiti postoje li odstupanja u razvoju crteža kod djece s neurorazvojnim odstupanjem. Promatrani su utjecaj dobi, intraventrikularnog krvarenja različitih stupnjeva i spola na razvoj crteža. Uzorak ispitanika činilo je 52 djece u dobi od 2,6 do 5 godina. Sva djeca bila su hospitalizirana radi praćenja cjelokupnog razvoja i potpore od strane multidisciplinarnog tima. Svoj djeci bio je dijagnosticiran neki oblik neurorazvojnog odstupanja. Ispitivanje razvoja crteža provedeno je na način da su djetetu dani olovka i prazan A4 list papira na kojem je mogao izraditi crtež po vlastitom izboru. Svaki crtež ocijenjen je kao adekvatan ili neadekvatan za dob. Prikupljeni podaci obrađeni su deskriptivnom analizom i prikazani u tablicama i grafikonima pomoću postotaka i frekventnosti. Razlike između skupina dokazane su χ2-testom. Rezultati su pokazali najveću razliku između zadovoljavajućeg i nezadovoljavajućeg razvoja crteža u skupini djece od 3 do 3,11 godina. Zatim, djeca koja nisu imala intraventrikularno krvarenje ili su imala krvarenje I. stupnja pokazala su najbolje vještine crtanja među djecom s neurorazvojnim odstupanjem, dok su sva djeca s krvarenjem II./III. stupnja imala veći broj neadekvatnih crteža za dob. Promatrajući razlike u crtežu s obzirom na spol zaključuje se da su vještine crtanja kod djevojčica bolje u odnosu na dječake. Dobiveni rezultati ukazuju na važnost rane rehabilitacije i kontinuirani strukturirani rad s djecom s neurorazvojnim odstupanjima.
Keywords
Razvojni poremećaji; Dijete, predškolsko; Psihomotorička sposobnost; Spoznaja; Pisanje; Rana intervencija (edukacija)
Hrčak ID:
145174
URI
Publication date:
1.7.2015.
Visits: 2.740 *