Radni materijali EIZ-a, No. 4, 2015.
Ostalo
Izazovi konkurentnosti za mala i srednja poduzeća na tržištima javne nabave: slučaj BiH i Hrvatske
Sunčana Slijepčević
orcid.org/0000-0001-6185-4921
; Ekonomski institut, Zagreb
Jelena Budak
; Ekonomski institut, Zagreb
Edo Rajh
; Ekonomski institut, Zagreb
Sažetak
Rad empirijski propituje ulogu i perspektive malih i srednjih poduzeća (MSP) u uspješnom konkuriranju na tržištima javnih nabava. Tržišta javnih nabava u posttranzicijskim zemljama čine značajan udio u nacionalnom gospodarstvu, a njihov značaj raste u uvjetima ekonomske krize. Literatura koja se bavi javnim nabavama i uključenošću MSP-a navodi ozbiljne prepreke s kojima se poduzeća suočavaju kad pristupaju tržištima javnih nabava. Na razini Europske unije (EU), uspostavljen je skup politika kojima se promovira uključenost MSP-a u javne nabave. U radu se istražuju konkurentnost i ulazne barijere s kojima su MSP suočena u pristupu tržištima javnih nabava u dvije posttranzicijske zemlje, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini (BiH). U radu se uspoređuju mišljenja menadžera i poslovnih ljudi iz MSP-a o konkurentnosti te o rasponu i intenzitetu prepreka s kojima se suočavaju u natječajima javnih nabava. Prepreke sudjelovanju u javnim nabavama mogu se ticati raspoloživih resursa, korupcijskog rizika, transparentnosti i ispravnosti procedura, jasnoće natječajne dokumentacije, postignutih načela i standarda, cijene, rokova i drugih dimenzija javnih nabava. U radu se preispituje proizlaze li uočene razlike iz različitog statusa dviju zemalja u članstvu u EU-u te postoje li razlike između podskupina mikro, malih i srednjih poduzeća. Kako bi se ponudili uvjerljivi odgovori na navedena pitanja, u istraživanju se koriste empirijski podaci prikupljeni anketiranjem poduzeća u BiH u 2014. godini i usporedivi podaci prikupljeni od hrvatskih poduzeća tijekom 2013. godine. Nalazi su stavljeni u kontekst javnih nabava kao prilike da se potakne rast i ekonomski razvoj u posttranzicijskom razdoblju.
Ključne riječi
javna nabava; mala i srednja poduzeća; posttranzicija; konkurentnost
Hrčak ID:
146969
URI
Datum izdavanja:
13.10.2015.
Posjeta: 1.831 *