Željeznice 21, Vol. 14 No. 2, 2015.
Pregledni rad
METODOLOGIJA EUROPSKIH UPRAVITELJA ZA ODREĐIVANJE NAČELA NAPLATE I IZRAČUN VISINE NAKNADA ZA KORIŠTENJE ŽELJEZNIČKE INFRASTRUKTURE
Avenka Butković
; HŽ Infrastruktura d.o.o., Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Željeznica kao energetski učinkovit, ekonomski isplativ i ekološki održiv način prijevoza dobila je svoje posebno mjesto u stvaranju zajedničke europske prometne poli- tike. U skladu s Direktivom 91/440 o razvoju željeznica Europske ekonomske zajednice (EEZ-a) započete su reforme u području željezničkog prometa, koje su imale svrhu financijskoga razdvajanja dotadašnje monolitne željezničke strukture na poslovna područja željezničke infrastrukture te prijevoza ljudi i robe. Time je potaknut daljnji razvoj zakonodavstva kojim se nastojalo otvoriti tržište željezničkih usluga i omogućiti neometan tijek prijevoza na tome području.
Godine 1996. Europska komisija donijela je u Bijeloj knjizi Strategiju revitalizacije željeznica Zajednice u kojoj su naznačeni osnovni ciljevi zajedničke prometne politike. Europska komisija uspjela je do 2010. daljnjim reformama uspostaviti institucionalni okvir za zajedničku prometnu politiku u području željezničkoga prometa, uz uvjet da je države članice moraju postupno implementirati u svoja nacionalna zakonodavstva.
U praksi se reforme u cilju stvaranja slobodnoga tržišta željezničkim uslugama provode neujednačenim intenzite- tom, a u najvećoj mjeri ovise o tomu koliki monopol ima željeznica u pojedinoj članici EU-a.
Ključne riječi
željeznička infrastruktura; liberalizacija tržišta; naplata za korištenje željezničke infrastrukture
Hrčak ID:
147097
URI
Datum izdavanja:
1.6.2015.
Posjeta: 1.542 *