Izvorni znanstveni članak
Institucionalna promjena kvazi-tržišnih aranžmana u lokalnom javnom prijevozu – komparativne opservacije iz Njemačke i Finske
Torsten Seidel
; (istraživač na Fakultetu za menadžment Sveučilišta u Tampereu, Finska
Jarmo Vakkuri
; (profesor Fakulteta za menadžment Sveučilišta u Tampereu, Finska
Sažetak
U radu se analiziraju efekti primjene kvazi-tržišnih reformi na sustave lokalnog javnog prijevoza u Finskoj i Njemačkoj. Lokalni javni prijevoz je s nekoliko drugih sektora javnih službi podvrgnut kvazi-tržišnim reformama. Prema ideji svjetski raširenih reformi u okviru novog javnog menadžmenta, smatra se da će kvazi-tržišni aranžmani dovesti do adekvatne »vrijednosti za novac« za korisnike i građane. Cilj rada je analitički usporediti organizacijsko uređenje lokalnog javnog prijevoza i utvrditi faktore koji pridonose institucionalnom
približavanju i udaljavanju kad se primjenjuju kvazi-tržišni modeli. Koriste se bogate baze podataka za šest gradova u Finskoj i Njemačkoj da bi se analizirali neki od najvažnijih trendova i razvojnih linija za različite razine vlasti (primjerice, EU regulacija) te se donose zaključci temeljem empirijskih nalaza iz dvije navedene zemlje. Koristeći pristup institucionalne teorije, analiziraju se relevantni kvazi-tržišni aranžmani u lokalnom javnom prijevozu: monopol javnog sektora, monopol privatnog sektora i natjecateljsko prikupljanje ponuda. Rad raspravlja o različitim faktorima koji pospješuju ili otežavaju djelovanje tržišno orijentiranih struktura u lokalnom javnom prijevozu te ispituje na institucionalnoj teoriji utemeljena tumačenja zašto je, primjerice, Finska prigrlila tržišne strukture dok Njemačka pokazuje više otpora razvijanju kompeticije. Raspravlja se i o pitanjima kod kojih postoji sličnost neovisno o kontekstu dviju
zemalja.
Ključne riječi
lokalne javne službe; javni prijevoz; tržišta; kvazi-tržišta; Finska; Njemačka
Hrčak ID:
149563
URI
Datum izdavanja:
16.9.2015.
Posjeta: 1.750 *