Revija za sociologiju, Vol. 45 No. 2, 2015.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5613/rzs.45.2.2
Facebook prijatelji kao pokazatelj strukturnih dimenzija društvenog kapitala mladih u Hrvatskoj
Krešimir Krolo
orcid.org/0000-0002-4556-7698
; Odjel za sociologiju, Sveučilište u Zadru, Hrvatska
Sažetak
Tema ovog rada jest analiza uloge prijatelja na internetskoj društvenoj mreži Facebook kao pokazatelja strukturnih dimenzija društvenog kapitala mladih u Hrvatskoj. Teorijski dio rada povezuje specifične dimenzije društvenog kapitala proizišle ponajprije iz radova Roberta D. Putnama sa spoznajama u području istraživanja načina korištenja novih medija među mladima. Temeljem tog pregleda konstruirao se metodološki okvir unutar kojeg su operacionalizirane strukturne dimenzije konvencionalnog (offline) i internetski posredovanog (online) društvenog kapitala (povezujući i premošćujući društveni kapital, participacijske prakse u civilnom sektoru) te načini i učestalost korištenja internetskih društvenih mreža. Podaci su prikupljeni internetskom anketom 2012. godine na prigodnom uzorku (N = 577) ostvarenom metodom snježne grude. Statistička analiza podataka uključivala je bivarijatne i multivarijatne postupke s ciljem utvrđivanja relevantnosti Facebook prijatelja i drugih obilježja korištenja internetskih društvenih mreža kao pokazatelja strukturnih dimenzija društvenog kapitala mladih u Hrvatskoj. Rezultati su pokazali da je broj prijatelja na Facebooku pozitivno povezan s internetski posredovanim participacijskim praksama mladih te internetski posredovanim premošćujućim društvenim kapitalom, što upućuje na dva obilježja korištenja Facebooka kao pokazatelja društvenog kapitala mladih u Hrvatskoj. Prvo je vezano uz odnos društvenog aktivizma i Facebooka kao fleksibilnijeg oblika društvenog angažmana u usporedbi s klasičnim oblikom institucionalnog i organizacijskog angažmana (članstvo u udrugama i organizacijama iz civilnog sektora), dok je drugo vezano uz ulogu Facebooka kao medija koji povezuje pojedince izvan lokalnih kontekstualnih ograničenja. Oba su obilježja indikativna ne samo u pogledu načina ostvarivanja komunikacije, nego i načina akumuliranja različitih oblika društvenog kapitala u »digitalnom« društvu.
Ključne riječi
društveni kapital; mladi; digitalno-interaktivni mediji; Facebook prijatelji
Hrčak ID:
152184
URI
Datum izdavanja:
31.8.2015.
Posjeta: 3.542 *