Revija za sociologiju, Vol. 20 No. 1-2, 1989.
Izvorni znanstveni članak
Sociologija obrazovanja: teorijsko-metodološki pristup
Miroslav Vujević
; Fakultet političkih nauka, Zagreb
Sažetak
U radu se definira sociologija obrazovanja kao posebna sociologijska disciplina koja proučava međuodnos društva i obrazovanja. Iako su razmišljanja o odnosu društva i obrazovanja veoma stara, sociologija obrazovanja je veoma mlada. Javila se i razvijala kako su se razvijala istraživanja unutar njenog predmeta. Istraživanje je širi pojam od razmišljanja. Ono povezuje mišljenje i iskustvo tako da iskustvo osmišljava, a mišljenje iskustveno provjerava. Kao i u svakoj znanosti tako i u sociologiji obrazovanja postoje tri razine mišljenja:
1. logička,
2. opčeteorijska,
3. empirijska.
Prva je razina zajednička svim znanostima, druga je specifična za svaku znanost, a treća je zajednička većem broju sličnih znanosti. Znanstveno istraživanje povezuje sve tri razine u jedinstvenom procesu istraživanja.
Specifičnosti sociologije obrazovanja najviše dolaze do izražaja na drugoj razini. Uz pomoć razine opće teorijske orijentacije svaka znanost pokušava interpretirati rezultate vlastitih istraživanja. Sociologija obrazovanja to čini uz pomoć:
1. historijsko-komparativne metode,
2. idealnog tipa,
3. funkcionalističkim pristupom,
4. humanističkim ili neofunkcionalističkim pristupom i
5. normativnom teorijom ili humanim pristupom.
U radu se kritički opisuje svaki pristup i ukazuje na njihove prednosti i nedostatke.
Ključne riječi
Hrčak ID:
155512
URI
Datum izdavanja:
30.6.1989.
Posjeta: 3.639 *