Izvorni znanstveni članak
Ikonografija socrealizma u opusu Antuna Augustinčića
Ljiljana Kolešnik
; Institut za povijest umjetnosti Zagreb
Sažetak
Na primjeru poslijeratnog opusa Antuna Augustinčića, predstavnika socrealizma nakon II . svjetskog rata, autorica izdvaja osnovne ikonografske teme koje se pojavljuju u spomeničkoj skulpturi (1945. -1952.). Izdvaja tri tematska kruga: portreti vođa i heroja revolucije, prizori bitaka i narodnog otpora, te simboličke figure boraca i radnika, koja Augustinčić usvaja tijekom svojega dvogodišnjeg boravka u SSSR-u (1945.-1946.) i koristi se njima kao predloškoin svih svojih poslijeratnih spomeničkih ostvarenja. U njihovu se oblikovanju oslanja na rješenja historijskog spomenika druge polovice XIX. stojleća, kao i većina sovjetskih umjetnika. Po veličini zahvata i političkom značaju Augustinčićevi projekti više bi se mogli mjeriti s djeliina Vučetića, Manizera ili Merkurova no sa spomenicima domaćih autora iz istog razdoblja. Predimenzioniranost, pretjerana narativnost, obilje političkih metafora i jeftine simbolike, prihvaćanje koncepcjie umjetnosti kao sredstva ideološke propagande, obijležavaju većinu Augustinčićevih spomenika tijekom 60-ih i 70-ih godina, kada je ideološki pritisak na umjetnost bio već znatno oslabljen.
Ključne riječi
Hrčak ID:
165779
URI
Datum izdavanja:
15.12.1994.
Posjeta: 1.897 *