Radni materijali EIZ-a, No. 9, 2016.
Ostalo
Poduzetničke namjere u odabranim zemljama jugoistočne Europe
Edo Rajh
; Ekonomski institut, Zagreb
Jelena Budak
orcid.org/0000-0003-3739-4704
; Ekonomski institut, Zagreb
Jovo Ateljević
; Ekonomski fakultet Univerziteta u Banjoj Luci
Ljupčo Davčev
; Ekonomski fakultet, Univerzitet Goce Delčev - Štip
Tamara Jovanov
; Ekonomski fakultet, Univerzitet Goce Delčev - Štip
Kosovka Ognjenović
; Institut ekonomskih nauka, Beograd
Sažetak
Poduzetništvo ima sve značajniju ulogu za ekonomski rast i razvoj u visokorazvijenim i slabije razvijenim zemljama. Kako bismo istražili poduzetničke namjere i njihove determinante u posttranzicijskim zemljama, u ovom je radu provedeno anketno ispitivanje 1.200 studenata ekonomije i poslovne ekonomije u četiri zemlje jugoistočne Europe: Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Makedoniji i Srbiji. Korišten je visokostrukturirani upitnik koji je uključivao pitanja o stupnju kontrole, sklonosti preuzimanju rizika, percipiranim preprekama i poticajima, osobnim stavovima prema poduzetništvu, percipiranom ponašanju, subjektivnim normama i poduzetničkim namjerama. Prikupljeni podaci analizirani su metodom višestruke regresije kako bi se istražio učinak različitih determinanti na poduzetničke namjere u kontekstu zemalja jugoistočne Europe. Rezultati pokazuju da osobna sklonost poduzetništvu, percipirano ponašanje i subjektivne norme pozitivno i značajno utječu na poduzetničke namjere. Ispitanici iz Bosne i Hercegovine pokazuju veću razinu poduzetničkih namjera u usporedbi s ispitanicima iz drugih promatranih zemalja. Ovo istraživanje doprinosi boljem razumijevanju poduzetničkih namjera i njihovih determinanti u specifičnom posttranzicijskom okruženju zemalja jugoistočne Europe. U radu se raspravlja i o mogućim teorijskim implikacijama i preporukama za nositelje politike.
Ključne riječi
poduzetništvo; poduzetničke namjere; anketa; posttranzicija; jugoistočna Europa
Hrčak ID:
168656
URI
Datum izdavanja:
15.11.2016.
Posjeta: 2.076 *