Klinička psihologija, Vol. 8 No. 2, 2015.
Izvorni znanstveni članak
Povezanosti obrazovnih očekivanja i ponašanja roditelja s različitim dimenzijama perfekcionizma njihove djece
Mia Grbavac
orcid.org/0000-0002-4152-0462
; Osnovna škola Strožanac, Podstrana, Hrvatska
Ana Slišković
orcid.org/0000-0002-5621-648X
; Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska
Sažetak
Perfekcionizam se može definirati kao težnja za nepogrešivošću koja može imati negativne posljedice za funkcioniranje pojedinca. Dosadašnja su istraživanja većinom bila usmjerena na to kako ponašanje i očekivanje roditelja utječe na djetetov uspjeh
u školi, dok su veze očekivanja i ponašanja roditelja s psihičkim funkcioniranjem njihove djece, osobito perfekcionizmom, relativno neistražene. U skladu s tim, cilj ovog istraživanja bio je utvrditi povezanost obrazovnih očekivanja roditelja te dječjih procjena ponašanja roditelja s pojedinim dimenzijama perfekcionizma djeteta. U istraživanju su sudjelovala 93 učenika od prvog do četvrtog razreda gimnazije i njihovi roditelji. Od mjernih instrumenata korištena je Skala obrazovnih aspiracija i očekivanja za adolescente-SEAEA (Jacob, 2010), kojom su se ispitivala obrazovna očekivanja
roditelja, Upitnik za procjenu roditeljskog ponašanja-CRPBI-57 (Keresteš, 1999) te Višedimenzionalna skala perfekcionizma-MPS-F (Frost, Heimberg, Holt, Mattia i Neubauer, 1990; Zubčić i Vulić-Prtorić, 2008) koje su ispunjavali učenici. Rezultati istraživanja pokazali su povezanost između različitih dimenzija perfekcionizma, s jedne, te
obrazovnih očekivanja i ponašanja roditelja, s druge strane. Pokazalo se da su značajni korelati adaptivnih aspekata perfekcionizma očekivanje i vrednovanje obrazovanja roditelja, sudjelovanje majke u pripremi za obrazovna postignuća te dječja procjena prihvaćanja od strane roditelja, dok su s neadaptivnim aspektima perfekcionizma
značajno povezani dječja procjena prihvaćanja, psihološke i bihevioralne kontrole od strane roditelja te očeva promjenjivost obrazovnih očekivanja.
Ključne riječi
perfekcionizam; obrazovna očekivanja roditelja; procjena roditeljskog ponašanja
Hrčak ID:
169723
URI
Datum izdavanja:
21.12.2015.
Posjeta: 3.344 *