Market-Tržište, Vol. 28 No. 2, 2016.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.22598/mt/2016.28.2.143
Održivost i odgovornost potrošača: poslije zelene i etičke potrošnje
Maja Hosta
; Faculty of Economics, University of Ljubljana
Vesna Žabkar
orcid.org/0000-0002-9331-9090
; Faculty of Economics, University of Ljubljana
Sažetak
Svrha – Većina se literature o održivom ponašanju zasniva na pretpostavci da je smanjenje potrošnje samo po sebi pozitivno (uglavnom zbog pozitivnih posljedica na okoliš) i temeljeno na etičkim razmatranjima. Međutim, pitanje o društvenim posljedicama tog smanjenja i namjerama iz vlastitog interesa, općenito nije otvoreno za raspravu. Cilj rada jest identificirati dimenzije održivog i odgovornog ponašanja potrošača, razlikovati ta dva koncepta i predstaviti prepreke za odgovorno djelovanje potrošača u svim aspektima koji bi se mogli odnositi na održivost.
Metodološki pristup – Rad uključuje pregled literature, predlaže okvir održive i odgovorne potrošnje te nudi niz prijedloga za postizanje odgovorne i održive potrošnje. Dodani su uvidi iz osobnih intervjua s potrošačima radi boljeg razumijevanja prikazanih koncepata.
Rezultati i implikacije – Kroz predloženi okvir pokazujemo potencijalne kompromisne odluke potrošača koje oni trebaju donijeti kako bi implementirali održiva i odgovorna pitanja u svakodnevnom procesu odlučivanja. Borbe između onoga što je dobro za njih i što je dobro za okoliš i društvo, mogle bi biti razlogom zašto potrošači imaju problema u postizanju odgovorne i održive potrošnje.
Ograničenja – Kvalitativno istraživanje temeljeno na malom uzorku osobnih intervjua ne dozvoljava poopćavanje.
Doprinos – Adresiran je istraživački jaz u razumijevanju dimenzija održivog i odgovornog djelovanja potrošača u pogledu naglašavanja (okoliša i društva) te namjera (vlastitog interesa i interesa drugih). Razumijevanjem tih dviju dimenzija ponašanja, menadžeri i potrošači mogu riješiti potrošačeve dileme o održivosti i odgovornosti koje proizlaze iz jednodimenzionalnog pogleda te unaprijediti istraživanja i praksu održivosti.
Ključne riječi
održivo ponašanje potrošača prema okolišu; održivo ponašanje potrošača prema društvu; potrošačeva odgovornost; kompromisi
Hrčak ID:
170392
URI
Datum izdavanja:
9.12.2016.
Posjeta: 6.313 *